حسین مدرس خیابانی شایسته وزارت صمت است؟

آبان ماه سال 97 بود که بهارستان‌نشینان به رضا رحمانی رای اعتماد دادند تا وی سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت را پس از محمد شریعتمداری برعهده بگیرد. این مسیر برای این وزیر به نسبت جوان به انتها نرسید و 22 اردیبهشت 99 از سوی رئیس‌جمهوری برکنار شد.

به گزارش ایراسین، دوشنبه پس از جلسه تنظیم بازار و تصمیم‌های جدیدی که در رابطه با قیمت خودرو در این جلسه گرفته شد، رئیس‌جمهوری با صدور حکمی رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت را برکنار کرد و حسین مدرس خیابانی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. به این ترتیب پرونده رضا رحمانی در این وزارتخانه بسته شد.برخی‌ها معتقدند، پس از افزایش نجومی قیمت خودرو گمانه‌زنی‌هایی درباره استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد.

البته جدا از آشفتگی بازار خودرو به نظر می‌رسد که رد پای مسائل دیگری نیز درباره برکناری وزیر صمت دخیل بوده است. زیرا پیش از این رئیس‌جمهور از حسین مدرس خیابانی معاون بازرگانی این وزارتخانه خواسته بود که مدیریت بازار و تامین کالاها و سامان‌دهی بازار خودرو اقدام کند.

البته به نظر می‌رسد که حواشی‌ بسیاری در این برکناری نقش داشته‌اند که به طرح رای نیاوردن وزارت بازرگانی بازمی‌گردد، چرا از سوی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تهدید شده بود که در صورت رای نیاوردن وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی با لابیگری نمایندگان برکنار خواهد شد. رحمانی نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری چنین بیان می‌کند:

ریاست محترم جمهوری اسلامی

«با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، حتما مستحضرید در تاریخ 17/ 2/ 1399 جناب آقای واعظی با اینجانب تماس گرفته و تهدید کردند در صورت رای نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی شما برکنار خواهید شد و لازم است در این فرصت با لابی، نمایندگان خصوصا نمایندگان آذری‌زبان را قانع و برای این طرح رای بگیرید. بنده هم عرض کردم مجلس که زیر نظر بنده نیست و بنده مشکلی با موضوع ندارم.امروز 22/ 2/ 1399 که اینجانب در جلسه توسعه صادرات دفتر معاون اول محترم حضور داشتم مجددا جناب آقای واعظی تماس گرفتند و اعلام نمودند استعفا بدهم.به استحضار می‌رسانم اینجانب حجت شرعی برای استعفا نمی‌بینم و کماکان مثل 19 ماه و سالیان گذشته با تمام توان آماده خدمتگزاری بوده و به‌ویژه در شرایط سخت کشور و تجربیات گرانبهایی که اندوخته‌ام کماکان آماده فداکاری و خدمتگزاری شبانه‌روزی به مردم عزیزمان هستم.از اینکه در دوره حدود 19 ماهه مسوولیت اینجانب علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های دشمنان نظام و انقلاب برای تعطیلی تولید کشور به مدد الهی و تلاش شبانه‌روزی همکاران صدیقم نسبت به حفظ، افزایش و رونق تولید و تامین کالای اساسی و مایحتاج عمومی کشور به‌ویژه عبور از تحریم‌ها و حوادث مختلف و علی‌الخصوص بحران کرونا که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است به خود می‌بالم و در تعجب هستم که چرا علی‌رغم حصول نتایج درخشان و قابل‌افتخار می‌بایست این‌گونه بنا به انگیزه‌های سیاسی تحت‌فشار قرار گیرم.در هر حال هر تصمیمی بگیرید برای اینجانب محترم است و کماکان خود را خدمتگزار کوچک و عاشق ملت بزرگ ایران و سرباز ولایت می‌دانم.»

رضا رحمانی

قدرت رسانه‌ها در برکناری وزیر

برخی کارشناسان فولاد معتقد هستند که قدرت رسانه بود که طی چند ماه گذشته رضا رحمانی را به مرحله برکناری رساند. در این باره عزیز قنواتی مدیرعامل فولاد آتیه خلیج‌فارس در گفت‌وگو با ایراسین عنوان کرد: رسانه‌ها در چند وقت اخیر درباره قیمت خودرو بسیار مانور داده‌اند و جدای از هر نوع حواشی که ممکن است که وجود داشته است به نظر می‌رسد، رسانه‌ها بودند که رضا رحمانی را برکنار کردند.

حسین مدرس خیابانی کیست؟

حسین مدرس خیابانی دانش‌آموخته از دانشگاه علم و صنعت ایران است. خیابانی به مدت ۱۷ سال در وزارت بازرگانی در سمت‌های همچون مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی، مدیر کل دفتر تنظیم بازار، مدیر کل تامین و توزیع کالا، هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران و همچنین حدود ۱۰ سال به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره چند واحد تولیدی و صنعتی از جمله شرکت‌های سیمان زنجان، سیمان فیروزکوه، مجتمع فولاد خراسان، موتورسازان، سیمان مازندران، سیمان غرب و شرکت توسعه صادرات حضور داشته است. خرداد سال گذشته بود که وی به سمت قائم‌مقامی وزارت صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی انتخاب شد.

قنواتی در پاسخ به این پرسش که آیا حسین مدرس خیابانی شایستگی برای سکانداری این وزارتخانه را دارد، عنوان کرد: مدرس خیابانی فرد خوش‌نام و دلسوز است و طی سال‌های فعالیت خود کارنامه خوبی دارد و همواره به فکر تولید و اشتغالزایی مردم بوده است. به نظر می‌رسد که او فرد مناسبی برای این وزارتخانه است.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =