• ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۹
  • کد خبر: 52704
  • readingTime: ۴ دقیقه
استوک

لپ‌تاپ، کیس و مانیتورهای استوک‌ سهم بزرگی در بازار دیجیتال دارند، فروشندگان مدعی‌اند استوک‌ها از کشورهایی مانند آلمان، کانادا و آمریکا وارد می‌شوند و با قیمت مقرون به صرفه‌ای به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسند ولی خدمات پس از فروش خاصی برای آنها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، استوک به معنای کالای دست‌دوم است و استوک‌های دیجیتال به دو بخش "ایرانی‌کار" و استوک‌های وارداتی تقسیم می‌شود. استوک‌های ایرانی یا ایرانی‌کارها در ایران مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به عنوان کالای دست دوم به فروش می‌رسند ولی استوک‌های وارداتی شامل کالاهای دست‌دوم وارداتی از کشورهایی مانند آلمان، کانادا و… می‌شود. بررسی‌های میدانی نیز از رواج فروش استوک‌های وارداتی در بازار دیجیتال خبر می‌دهد. لپ‌تاپ، مانیتور، کیس، تبلت و قطعات ریز و درشت بسیاری امروز به صورت استوک از بنادر جنوبی شهر وارد می‌شوند و در بازار دیجیتال به فروش می‌رسند.

بازاریان مدعی‌اند تقاضا برای این استوک‌ها به مراتب بیشتر از کالای نو است. یک فروشگاه‌دار در پاساژ پگاه در این‌باره گفت: استوک‌ها از لحاظ قیمتی نسبت به نمونه نو به صرفه‌تر هستند، ضمن اینکه در خیلی از موارد نمونه نو کالاهای استوک در بازار ایران عرضه نمی‌شود. گفت‌وگو با فعالان بازار دیجیتال اصفهان نشان می‌دهد بسیاری از کالاهای استوک نمونه نو در بازار ایران ندارد، برای مثال مینی‌کیس‌های استوک تا کنون به صورت نو وارد ایران نشده است. یک استوک فروش در این‌باره گفت: برای مثال مانیتورهای اچ‌پی یا دل هرگز به صورت نو وارد ایران نشده‌اند ولی استوک آنها در انواع مختلف در بازار عرضه می‌شود. در بازار لپ‌تاپ نیز اکنون بیشتر لپ‌تاپ‌های بازار محصولات اقتصادی برندهای لنوو، ایسوس و ای سر هستند در حالی‌که به بیان فروشگاه‌داران لپ‌تاپ‌های صنعتی تنها استوک وارد شده‌اند.

بازار لپ‌تاپ استوک

لپ‌تاپ‌های استوک با تنوع بالایی در بازار اصفهان عرضه می‌شوند. از مینی لپ‌تاپ‌های کوچک گرفته تا لپ‌تاپ‌های صنعتی همگی در رده‌های قیمتی کمتر از ۲۵ میلیون تومان سهم بازار بزرگی کسب کرده‌اند. برند لپ‌تاپ‌های استوک در بیشتر مشاهدات دل، لنوو و اچ‌پی است ولی تعدادی از فروشگاه‌داران محصولات اپل را نیز عرضه می‌کنند. پردازنده این لپ‌تاپ‌ها نسل هشتم به قبل است با این حال مشخصات قابل قبولی دارند. یکی از فروشندگان لپ‌تاپ‌های استوک در این‌باره گفت: امسال نسل سیزدهم پردازنده‌ها معرفی شد، پردازنده نسل ۸ مناسب کاربر حرفه‌ای نیست ولی تمام کارهای روزمره یک کاربر را انجام می‌دهد.

لپ‌تاپ‌های استوک همگی به حافظه‌های SSD مجهز شده‌اند و از نظر پردازنده، اگر کمتر از نسل ۵ باشند با قیمتی پایین‌تر از ۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. پردازنده‌های نسل ششم و هفتم نیز بین ۱۰ تا ۱۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود و پردازنده‌های نسل ۸ به بالا بیش از ۱۵ میلیون تومان قیمت دارند. در میان استوک‌های وارداتی به ندرت پردازنده یک لپ‌تاپ بیشتر از نسل ۹ است. لپ‌تاپ‌های نو در بازار به پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ مجهز هستند ولی فروشنده‌ها معتقدند این لپ‌تاپ‌ها اقتصادی‌اند در حالی که لپ‌تاپ‌های استوک نمونه صنعتی هستند. تعمیر تعدادی از آنها به دلیل نبود قطعه در بازار داخلی ممکن است، البته باید در نظر داشت بسیاری از لپ‌تاپ‌های نو نیز به دلیل نبود قطعات تعمیر نمی‌شوند.

بازار کیس دست‌دوم

کیس‌های استوک با تنوع بسیاری در بازار عرضه می‌شوند و در بیشتر مشاهدات شامل کیس‌های مینی می‌شوند. ابعاد کیس‌های مینی نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند. تعدادی از آنها به اندازه یک کتاب قطور یا جعبه موبایل هستند و تعدادی در اندازه بزرگترند و مانند یک جعبه کفش طراحی شده‌اند. قیمت این مینی‌کیس‌ها از ۶ میلیون تومان آغاز می‌شود و به ندرت به ۱۵ میلیون تومان می‌رسد.

مینی کیس‌ها در بیشتر مشاهدات محصول دل یا اچ‌پی هستند و پرازنده آنها از نسل سوم آغاز می‌شود. ارزان‌ترین مینی‌کیس‌های استوک نسل سوم هستند ولی مینی‌کیس با پردازنده نسل ۵ و ۶ تقاضای بالاتری دارند. بعضی از فروشندگان حافظه این مینی کیس‌ها را به SSD تغییر داده‌اند ولی در بیشتر مشاهدات خریدار باید خودش حافظه را به SSD تغییر دهد. یکی از فروشندگان این مینی‌کیس‌ها در مورد خدمات پس از فروش این محصولات گفت: مینی کیس‌های استوک به راحتی در ایران تعمیر می‌شوند و تمام قطعات آنها موجود است.

مانیتور استوک

مانیتورهای دست دوم نسبت به سایر کالاهای استوک تنوع بالاتری دارند. این مانیتورها در برندهای متفاوتی مانند فیلیپس، برندهای گم‌نام ژاپنی، اچ‌پی، دل و … وارد می‌شوند ضمن اینکه توسط کشورهای خاصی تولید شده‌اند. برای مثال نمونه‌ای از مانیتور استوک سامسونگ وارد بازار ایران شده‌است، این مانیتور محصول کشور مکزیک است!

قیمت مانیتورهای استوک از ۲ میلیون تومان آغاز می‌شود و تا بیش از ۲۰ میلیون تومان می‌رسد. در این بازار قیمت مانیتورهای استوک نسبت به نمونه‌های مشابه نو بیشتر است. برای مثال مانیتور ۲۷ اینچ برند AOC با قیمتی کمتر از ۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد ولی مانیتور استوک HP سایز ۲۷ تا بیش از ۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. یکی از فروشندگان دراین‌باره گفت: بیشتر مانیتورهای نو اقتصادی هستند در حالی که مانیتورهای استوک فول پورت و بسیار با کیفیت هستند. فروشگاه‌های بسیاری تنها با هدف عرضه مانیتور استوک در بازار دیجیتال فعالیت می‌کنند.

سایر استوک‌ها

فروشگاه‌داران گاهی کالاهای دیگری را به صورت استوک عرضه کنند مانند تبلت، کارت‌های حافظه و … که همگی دست دوم هستند ولی بازار خوبی دارند. قیمت‌ها این محصولات استوک محدودتر است و براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =