صندوق طلا

انس طلا از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا کنون یعنی حدود ۱۰۰ روز گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت و به دنبال آن قیمت طلا در بازار داخلی نیز رشد کرد. صندوق گنج با بازدهی بیش از ۶۰ درصد بیشترین رشد قیمت را در بازه زمانی مورد بررسی به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، انس طلا در طول ماه‌های ابتدایی از سال ۲۰۲۴ بارها سقف قیمتی جدیدی به ثبت رسانده است و به دنبال آن قیمت طلا و سکه نیز در بازارهای داخلی صعودی شد. البته نوسانات نرخ ارز در بازار غیررسمی مزید برعلت شد تا سکه و طلا همراه با انس سقف‌های تاریخی جدیدی به ثبت برسانند. در سال میلادی جدید یعنی از ۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۲ تا کنون حدود ۱۰۰ روز قیمت سکه امامی ۵۳.۱ درصد و طلای آبشده نیز بیش از ۵۰ درصد رشد کردند در مقابل قیمت انس طلا در این بازه زمانی تنها ۲۰ درصد افزایش یافت.

۱۰۰ روز قبل هر سکه امامی حدود ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت‌داشت و اکنون کانال ۴۵ میلیون تومان را پشت سر گذاشته‌است، از طرفی قیمت طلای آبشده نیز از کانال ۱۰ میلیون تومان تا ۱۶ میلیون تومان افزایش یافت. در این مدت معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا و سکه نیز پررونق بود و قیمت‌ها در یک رالی صعودی همراه با بازار طلا افزایش پیدا کرد اگرچه نسبت افزایش قیمت‌ها متفاوت است.

بازدهی بعضی از صندوق‌های طلا در بازار سرمایه در طول ۱۰۰ روز گذشته به صورت نمودار زیر است:

بررسی بازدهی ۱۰۰ روزه طلا از بازار فیزیکی تا صندوق‌های بورسی

بازدهی صندوق گنج در بازه زمانی مورد بررسی بیشتر از بازدهی سکه امامی در بازار آزاد است. گنج با بازدهی ۶۰ درصدی بیشترین رشد را در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا به ثبت رساند. بازدهی این صندوق بیش از ۶۰ درصد بود.

بررسی بازدهی ۱۰۰ روزه طلا از بازار فیزیکی تا صندوق‌های بورسی

قیمت هر واحد از صندوق گنج در نخستین روز از سال ۲۰۲۴ برابر ۲۲,۴۹۱ ریال بود و تا ۳۷۰۰۰ نیز افزایش یافت. سود سرمایه‌گذاری در این صندوق در مدت ۱۰۰ روز بیشتر از ۲ برابر نرخ بهره بود.

صندوق کهربا با سود ۵۱.۴ درصدی در رتبه دوم قرار می‌گیرد. این صندوق بازدهی بیشتری نسبت به طلای آبشده داشت ولی رشد آن نسبت به سکه امامی کمتر است. پس از کهربا صندوق‌های بعدی همگی بازدهی کمتر از ۵۰ درصد به ثبت رساندند. بازدهی صندوق زرفام به ۴۲ درصد نیز نرسید. بازدهی صندوق‌های مثقال، گوهر، لوتوس، نفیس و عیار نیز بین ۴۴ تا ۴۹ درصد بود. برخی از فعالان بازار عقیده دارند این صندوق‌ها شکاف قیمتی موجود با نرخ طلا و سکه در بازار آزاد را پر خواهند کرد و کم بودن بازدهی آنها به دلیل معاملات پایان سال بود، بهرحال بازدهی تعدادی از صندوق‌های مبتنی طلا کمتر از نرخ بازار طلا بود. با پایان ۱۰۰ روز ابتدایی سال ۲۰۲۴ صندوق‌های مبتنی طلا در بازار سرمایه همراه با نرخ طلا در بازار غیر رسمی با شدت زیادی ریزشی شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =