• ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵
  • کد خبر: 52298
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت

افزایش تنش‌ها در اوکراین و خاورمیانه قیمت گاز در اروپا را صعودی کرد. تنها در طول هفته گذشته قیمت گاز در اروپا بیش از ۱۶ درصد افزایش یافته‌ است. قیمت نفت نیز در معاملات روز جمعه به کانال ۹۲ دلار رسید ولی دوباره به سطح ۹۰ دلار به ازای هر بشکه کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار انرژی در هفته گذشته دو روی متفاوت داشت. قیمت نفت در کانال ۹۰ دلار باقی‌ماند و نوسان شدیدی نداشت، قیمت گاز طبیعی آمریکا نیز کمی کاهش یافت ولی قیمت گاز در اروپا و انگلیس با شدت افزایش یافت. تحولات خاورمیانه در کنار گمانه‌زنی‌ها دلیل اصلی نوسانات در بازار انرژی عنوان می‌شود. نوسانات هفتگی و ماهانه بازار انرژی به قرار نمودار زیر است:


افزایش شدید قیمت گاز در اروپا

نفت برنت جمعه گذشته کانال ۹۲ دلار را پشت سر گذاشت و با قیمت ۹۲ دلار و ۱۸ سنت برای هر بشکه معامله شد ولی با کاهش در معاملات پایانی هفته به کانال ۹۰ دلار بازگشت. تحلیل‌گران معتقدند احتمال اختلال در بخش عرضه در خاورمیانه و تقویت تقاضا قیمت نفت را افزایشی کرده است. آمریکایی‌ها همچنان با سرعت زیادی در حال خرید و ذخیره‌سازی نفت هستند.


افزایش شدید قیمت گاز در اروپا
بلومبرگ دو هفته قبل در گزارشی پیش‌بینی کرد قیمت نفت تا کانال ۹۳ دلار افزایش پیدا کند. نفت برنت روز جمعه به این محدوده نزدیک شد ولی همچنان برای عبور از سطح ۹۱ دلار با مشکل مواجه است. در طرف مقابل در صورت کاهش تنش‌ها نفت شاید تا ۸۵ دلار به ازای هر بشکه سقوط کند. در بازار گاز نوسانات متفاوت بود. گاز طبیعی آمریکا این هفته نیز به روند نزولی خود ادامه داد ولی گاز در اروپا و انگلیس به شدت گران شدند.
قیمت گاز در اروپا تنها در طول یک هفته گذشته بیش از ۱۶ درصد رشد کرد و به سطح ۳۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید. رویترز در گزارشی ترس از حمله به تأسیسات گاز اوکراین را یکی از دلایل رشد قیمت گاز در اروپا عنوان کرد. هفته گذشته روسیه به دو سایت زیرزمینی ذخیره‌سازی گاز در اوکراین حمله کرد. این حملات خسارتی به تأسیسات ذخیره‌سازی گاز وارد نکرد ولی نگرانی‌ها از اختلال در توزیع گاز را افزایش داد. ضمن اینکه داده‌ها نشان می‌دهد ژاپنی‌ها با تقاضای سنگینی در حال ذخیره سازی LNG هستند.

افزایش شدید قیمت گاز در اروپا

قیمت گاز در اروپا طی ماه‌های گذشته بارها برای تلاش از سطح ۳۰ یورو در مگاوات ساعت ناموفق بود ولی در صورت افزایش خبرهای نگران‌کننده در توقف عرضه شاید گاز در هفته‌های آینده با قیمتی بالاتر از ۳۱ یورو در هر مگاوات ساعت معامله شود. با وجود نگرانی‌ها از افزایش قیمت گاز در اروپا اکنون سطح ذخایر گاز بالاتر از ۶۱ درصد است و عواملی مانند افزایش تولید گاز نروژ، گرم شدن هوا و تولید برق هسته‌ای در فرانسه به عنوان موانع مهم افزایش قیمت گاز هستند. برخی از کارشناسان معتقدند قیمت گاز و نفت با کاهش تنش‌ها به سرعت ریزشی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =