فلزات

اسفندماه برای بعضی از تولیدکنندگان گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه روزهای کم‌درآمدی بود ولی آخرین‌ صورت‌های مالی منتشر شده نشان می‌دهد اعضای این گروه در سال ۱۴۰۲ درآمد به مراتب بالاتری نسبت به سال ۱۴۰۱ کسب کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، داده‌های مختلف نشان می‌دهد تولیدکنندگان فلزات اساسی و محصولات فولادی جهان طی سال ۲۰۲۳ محصولات خود را با زیان سنگینی به فروش رساندند. بسیاری از آنها با هدف کاهش زیان، تولید در سال ۲۰۲۴ را کاهش داده‌اند. این مسئله در میان فولادسازان چینی و محصولاتی مانند میلگرد به کرات دیده می‌شود. فولادسازان چینی در بسیاری از ماه‌های سال گذشته محصولات خود را با زیان به فروش می‌رساندند. درآمد آنها نیز نسبت به بازه‌های زمانی قبل‌تر کاهش یافته است زیرا کاهش شدید تقاضا به خصوص در کشور چین درآمد این تولیدکنندگان را متأثر می‌کند. این مشکلات خیلی زود به بازارهای داخلی و صادراتی تولیدکنندگان ایرانی رسید.

کاهش قیمت محصولات فولادی و فلزی در بازارهای داخلی و بازارهای صادراتی طی سال ۱۴۰۲ شدت گرفت. برای مثال قیمت هر تن میلگرد صادراتی ایران در سال ۱۴۰۲ از بالای ۵۳۰ دلار به ازای هر تن تا ۴۴۰ دلار کاهش پیدا کرد. در بازار داخلی ایران نیز اردیبهشت‌ماه قیمت میلگرد به بالاتر از ۳۰ هزار تومان رسید ولی سپس تا کمتر از ۲۳ هزار تومان کاهش یافت. این افت قیمت و افت تقاضا در بسیاری از محصولات فولادی و فلزی دیده می‌شود و تولیدکنندگان گروه فلزات اساسی را متأثر کرد. با این حال درآمد اسفندماه بسیاری از اعضای این گروه روند رو به رشدی داشت. درآمد اسفند ماه تعدادی از تولیدکنندگان گروه فلزات اساسی به قرار نمودار زیر است:

اسفند بد ولی سال پر درآمد برای تولیدکنندگان محصولات فلزی

تولیدکنندگان داخلی فلزات اساسی از نظر اندازه و ظرفیت تولید در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. تعدادی از آنها ماهانه بالاتر از ده هزار میلیارد تومان درآمد دارند و درآمد بعضی مانند فروسیل کمتر از ۵۰ میلیارد تومان در ماه است. درآمد شرکت‌های مورد بررسی در اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱ افزایش چشم‌گیری داشت.

اسفند بد ولی سال پر درآمد برای تولیدکنندگان محصولات فلزی

بسیاری از تولیدکنندگان گروه فلزات اساسی در اسفند ۱۴۰۲ درآمد پایین‌تری نسبت به اسفند ۱۴۰۱ کسب کردند. برای مثال درآمد فروسیل در بازه مورد بررسی ۶۲ درصد کاهش یافت. درآمد فجهان و فروژ نیز به ترتیب ۴۱ و ۳۱ درصد افت داشت. در مقابل درآمد فولای و فماک در بازه زمانی مورد بررسی بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت. تحلیل‌گران مدعی‌اند محدودیت‌هایی مختلف مانند توزیع انرژی در فصل زمستان دلیلی شد تا اسفندماه بسیاری از این تولیدکنندگان کم‌فروش باشد و از طرفی درآمد اسفند بعضی از تولیدکنندگان نسبت به میانگین سال کمتر باشد.

اسفند بد ولی سال پر درآمد برای تولیدکنندگان محصولات فلزی

درآمد فسوژ در اسفندماه نسبت به میانگین سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت، درآمد فنورد نیز بیش از ۷۴ درصد رشد کرد، در مقابل درآمد اسفند فروسیل، فسبزوار، فلوله، فروژ و فجهان نسبت به میانگین سال کمتر بود. فجهان از نظر درآمدی اسفند کم‌فروشی را سپری کرد آنها در اسفند ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۳۵۷ میلیارد درآمد داشتند ولی نسبت به اسفند ۱۴۰۱ و میانگین سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۴۱ درصد و ۶ درصد کاهش یافته است با این حال درآمد فجهان درسال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۲۲ درصد افزایش یافته است. در واقع درآمد تمام تولیدکنندگان مورد بررسی در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ رشد کرده است.

اسفند بد ولی سال پر درآمد برای تولیدکنندگان محصولات فلزی

رشد درآمد این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ برخلاف بسیاری از تولیدکنندگان جهانی فلزات اساسی اتفاق افتاد و اگر قیمت‌ها در بازارهای جهانی ریزشی نبود شاید به درآمد به مراتب بالاتری دست پیدا می‌کردند. با این حال با وجود کاهش درآمد بعضی از تولیدکنندگان در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به بازه‌های زمانی مختلف ولی در مجموع درآمد آنها در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =