• ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷
  • کد خبر: 52128
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت

محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی و نفت می‌گوید: قیمت هر بشکه نفت در تابستان ۲۰۲۴ باتوجه به افزایش تقاضا صعودی می‌شود. همچنین اگر تنش‌های خاورمیانه فروکش نکند، صعود قیمت‌ هر بشکه نفت به بیش از صد دلار قابل پیش‌بینی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت جهانی نفت در معاملات اولین روز هفته جاری بالا رفت تا هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۵۲ سنت افزایش به قیمت ۹۱ دلار و ۱۷ سنت و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با رشد ۳۲ سنتی با نرخ ۸۶ دلار و ۹۱ سنت معامله شود. در حالی که پیش‌بینی می‌شد روند صعودی قیمت نفت در بازارهای جهانی ادامه یابد، بهای هر بشکه نفت روز دوشنبه بیش از یک دلار کاهش یافت و به کمتر از ۹۰ دلار رسید. ولی روند نزولی قیمت نفت ادامه نیافت تا سه شنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ هر بشکه نفت برنت با ۲۸ سنت افزایش، به بهای ۹۰ دلار و ۶۶ سنت عرضه شود و نرخ معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۱ سنت افزایش، به ۸۶ دلار و ۶۴ سنت در هر بشکه رسید. برخی از تحلیلگران عقیده دارند عامل اصلی نوسانات قیمت نفت در هفته جاری تنش‌ها در خاورمیانه و اخبار سیاسی است و آینده بازار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی و نفت درباره رشد قیمت نفت در ابتدای هفته به خبرنگار ایراسین می‌گوید: در طول روزهای گذشته اتفاق‌هایی در عرصه بین‌الملل رخ داد که تأثیر مستقیم بر بازار نفت دارد، از جمله آن‌ها باید به برگزاری نشست اخیر اوپک پلاس اشاره کرد. رعایت حفظ سهمیه‌ها و عدم افزایش سهمیه کشورهای عضو اوپک پلاس اصلی‌ترین تصمیم در این نشست بود. طبق این تصمیم شاهد افرایش عرضه نفت در روزهای آتی نخواهیم بود.

مهرجو ادامه می‌دهد: همچنین باید به چشم‌انداز مثبت از رشد اقتصادی جهان به خصوص در شرق آسیا برای کشورهایی مانند چین و هند اشاره کرد که این اتفاق تأثیر مستقیم و مثبتی بر بازار نفت می‌گذارد. از سوی دیگر ذخایر استراتژیک نفت آمریکا از میزان هدف‌گذاری در چهل سال اخیر کاهش محسوسی یافته است و آمریکا جهت رفع این مشکل برای واردات بیشتر نفت خام اقدام خواهد کرد.

این کارشناس حوزه انرژی و نفت با اشاره به اتفاقات ژئوپلیتیک اخیر و افزایش تنش‌ها در منطقه به عنوان یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر بازار نفت اظهار می‌کند: با شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه عبور و مرور کشتی‌های نفتکش از تنگه باب المندب و دریای سرخ دشوار خواهد شد. تا زمانی که تهدید بالقوه در این منطقه وجود داشته باشد، قیمت نفت دستخوش تغییر خواهد شد. در حقیقت صرف وجود این تهدید و امکان بروز خطر برای عبور کشتی‌ها از این منطقه اهمیت دارد ولو این تهدید شامل حال کشتی‌های اروپایی یا چینی بشود یا خیر. درمجموع این اتفاقات در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ باعث شده قیمت هر بشکه نفت از ۹۰ دلار بالاتر برود.

تابستان ۲۰۲۴ با صعود قیمت نفت

آیا قیمت نفت به مدار صعود باز می‌گردد؟ تحلیل‌گران معتقدند برای تشخیص روند نفت باید در انتظار اخبار منطقه بود. مهرجو در خصوص آینده بازار نفت توضیح می‌دهد: طبق پیش‌بینی‌ها قیمت نفت در تابستان ۲۰۲۴ صعودی می‌شود و با توجه به افزایش تقاضا در بازار شرق آسیا توسط چین و هند به همراه آمریکا، احتمال رشد قیمت هر بشکه نفت به حوالی ۹۵ تا ۹۶ دلار وجود دارد.

این کارشناس حوزه انرژی و نفت تاکید می‌کند: اگر تنش‌های خاورمیانه فروکش نکند و صلح برقرار نشود، صعود قیمت هر بشکه نفت به بیش از صد دلار قابل پیش‌بینی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =