• ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
  • کد خبر: 51747
  • readingTime: ۱ دقیقه
تامین پایدار خوراک کارخانه های کنسانتره و گندله سازی منطقه سنگان توسط ایمیدرو

قیمت مواد اولیه در زنجیره فولاد همچنان به روند نزولی خود ادامه‌ می‌دهد. هفته گذشته سنگ‌آهن به سطح ۱۰۱ دلار به ازای هر تن برگشت، قیمت کک نیز به رالی نزولی خود ادامه داد ولی قیمت قراضه در ترکیه و چین شرایط متفاوتی داشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سنگ‌آهن، کک و قراضه آهن پس از یک هفته افزایش قیمت دوباره به مدار نزول برگشتند. قیمت مواد اولیه در زنجیره فولاد با آغاز سال ۲۰۲۴ ریزش‌های سنگینی را تجربه کردند ولی دو هفته قبل اندکی صعودی شدند. با این حال داده‌ها نشان می‌دهد قیمت مواد اولیه هفته گذشته دوباره به مدار نزول برگشتند.

قیمت سنگ‌آهن دو هفته قبل از محدوده ۹۹ دلار تا ۱۱۰ دلار افزایش یافت ولی هفته‌گذشته دوباره به سطح ۱۰۰ دلار برگشت زد. اکنون سنگ‌آهن در یکی از ریزشی‌ترین روزها طی سال‌های گذشته قرار دارد.

موج ریزشی جدید مواد اولیه در زنجیره فولاد

فعالان بازار مدعی‌اند اگر سنگ‌آهن سطح حمایتی فعلی را از دست بدهد احتمال ادامه ریزش تا کمتر از ۹۰ دلار به ازای هر تن وجود دارد. داده‌ها نشان می‌دهد موجودی سنگ‌آهن بنادر چین رشد زیادی داشت ولی همچنان تقاضای خاصی در بازار سنگ‌آهن مشاهده نمی‌شود.‌

هفته گذشته تقاضا در بازار سنگ‌آهن کاهشی بود و با ادامه این روند پیش‌بینی می‌شود سطح تقاضا برای سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۴ به کمتر از سال ۲۰۲۳ برسد. در سال ۲۰۲۳ سطح تقاضا برای سنگ‌آهن اختلاف زیادی با سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ داشت. تقاضای سنگ‌آهن در ماه‌های پایانی ۲۰۲۳ رشد کرد ولی از هشتمین هفته سال جاری به طور چشم‌گیری کاهش پیدا کرد.‌

هفته گذشته سطح عرضه سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۴ به بالاترین مقدار نسبت در همین بازه زمانی طی ۳ سال گذشته رسید. روند عرضه سنگ‌آهن در طول هفته گذشته صعودی بود اگرچه با وجود چشم‌انداز منفی پیش‌بینی می‌شود فروشندگان عرضه سنگ‌آهن را کاهش دهند. در بازار کک و قراضه آهن نیز همین افزایش عرضه در مقابل کاهش تقاضا قیمت‌ها را نزولی کرد.

موج ریزشی جدید مواد اولیه در زنجیره فولاد

روند ریزشی قیمت کک از اواسط ماه نوامبر شروع شد و در هفته گذشته نیز ادامه‌دار شد. قراضه وارداتی چین نیز حدود ۲ درصد از قیمت خود را از دست داد. گزارش‌ها نشان می‌دهد بازار قراضه آهن ترکیه به مراتب شرایط بهتری نسبت به چین دارد. در ترکیه قیمت‌ها صعودی است و به دلیل حجم بالای تقاضا خریداران قیمت‌های بالاتری پیشنهاد می‌دهند. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد ریزش قیمت قراضه وارداتی ترکیه تقریباً متوقف شده است ولی در چین شرایط متفاوت است.

چینی‌ها همچنان قراضه را با قیمت پایین‌تری می‌خرند و به دنبال این سیاست بسیاری از محموله‌های قراضه به جای چین راهی سایر کشورهای آسیایی می‌شود. بازار قراضه آهن در جنوب آسیا در شرایط خاصی به سر می‌برد. بسیاری از خریداران با وجود کاهش ذخایر خود خرید را تا زمان کاهش بیشتر قیمت‌ها به تعویق می‌اندازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =