نشست معرفی توانمندی‌های صادراتی صنعت فولاد ایران

نشست معرفی توانمندی‌های صادراتی صنعت فولاد ایران با حضور جمعی از اعضای هیئت مدیره انجمن و مدیران و مسئولین فولاد ایران در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بعد از ظهر امروز، یکشنبه نهم اردیبهشت‌ماه، نشست معرفی توانمندی‌های صادراتی صنعت فولاد ایران با حضور جمعی از مدیران و مسئولین فولاد ایران از جمله وحید یعقوبی معاون اجرایی و هماهنگی انجمن تولیدکنندگان فولاد، بهادر احرامیان عضو هیئت مدیره انجمن فولاد و مدیرعامل فولاد یزد، احسان دشتیانه، مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس، علیرضا منصوری، مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه، محمدحسین ثقفی، عضو هیأت مدیره فولاد آلیاژی پاسارگاد، علی قلی زاده سرپرست دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین بازرگانانی از کشورهای مختلف جهان به همراه اصحاب رسانه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد.

وحید یعقوبی، معاون اجرایی و هماهنگی انجمن تولیدکنندگان فولاد در این نشست اظهار کرد: سال گذشته ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد ثبت شد که امسال پیش بینی می‌کنیم این رقم افزایش پیدا کند. پیش بینی می‌شود با رفع محدودیت‌های انرژی صنعت فولاد امسال ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری به همراه داشته باشد.

وی به ارائه آمار صادرات محصولات فولادی در سال گذشته اشاره کرد و گفت :۶۲ درصد از صادرات فولاد ایران مربوط به بیلت، بلوم و اسلب، ۲۲ درصد مقاطع طویل فولادی، ۴ درصد مربوط به مقاطع تخت و ۱۲ درصد هم به آهن اسفنجی اختصاص داشته است.

معاون اجرایی و هماهنگی انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: صنعت فولاد نه تنها مصرف آب را کم کرده؛ بلکه آب شیرین را تولید می‌کند و با سرمایه گذاری روی انتقال آب از دریای عمان، آب را به استان‌های یزد و اصفهان انتقال می‌دهد. از این رو صنعت فولاد نه تنها صنعت آب‌بری نیست؛ بلکه تنش‌های آبی را هم ساماندهی می‌کند.

علیرضا منصوری، مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه در این نشست اظهار داشت: فولاد مبارکه با شعار از سنگ تا رنگ، در سال ۱۹۹۱ به‌عنوان نخستین تولیدکننده فولاد تخت در ایران معرفی شد. این شرکت بزرگترین تولیدکننده محصولات تخت با ۸ کوره قوس الکتریکی و ۹ زیرمجموعه در منطقه به شمار می‌رود. ۸۴ درصد تولیدات ما در سال ۲۰۲۳ راهی بازارهای داخلی و ۱۶ درصد راهی بازار صادراتی شده است. در میان بازارهای صادراتی ۷۸ درصد به کشورهای خاور دور و ۱۴ درصد به خاورمیانه و ۸ درصد به اروپا صادرات داشتیم.

محمدحسین ثقفی، عضو هیأت مدیره فولاد آلیاژی پاسارگاد عنوان کرد: در حوزه محصولات آلیاژی و کلاف به دنبال بازارهای صادراتی هستیم. در بازارهای آلیاژی سعی داریم جای خود را در حوزه کلاف در بازارهای صادراتی باز کنیم. در حال حاضر ۳ میلیون تن گندله و ۲ میلیون تن آهن اسفنجی تولید می‌کنیم.سال گذشته نزدیک ۱۵ هزار تن گریدهای مخصوص چاه‌ها نفت تولید کردیم.

احسان دشتیانه، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در نشست معرفی توانمندی‌های صادراتی فولاد ایران صبا فولاد خلیج فارس را یکی از سه صادرکننده بزرگ بریکت در دنیا اعلام کرد و افزود: شرکت صبا فولاد خلیج فارس در سال ۱۴۰۲ موفق به تولید بیش از یک میلیون و ۲۳۲ هزار تن بریکت گرم آهن اسفنجی (HBI) شده است.

علی قلی زاده سرپرست دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست مطرح کرد: تخصیص اعتبارات ارزی بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در خصوص عملکرد خدمات و تولیدات ارائه می‌شود؛ صنعتگران می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. صنعتگران می‌توانند از مشوق‌های صادراتی بانک مرکزی بهره‌مند شوند.

وی افزود: سال گذشته هماهنگ‌ترین سال از لحاظ تأمین انرژی با وزارتخانه‌های نفت و نیرو بود که با هماهنگی‌های صورت گرفته شاهد افرایش تولید و کاهش تبعات ناشی از محدود انرژی هستیم. امسال گسترده شدن شبکه خانگی یک معضل برای تأمین برق واحدهای صنعتی است که جلسه‌هایی با حضور وزارت نیرو و انجمن‌های مختلف برگزار می‌شود تا به تخصیص انرژی کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =