• ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
  • کد خبر: 51246
  • readingTime: ۲ دقیقه
سنگ آهن

قیمت سنگ‌آهن بنادر چین سطح ۱۰۰ دلار را از دست داد و به ۹۹ دلار به ازای هر تن رسید. به دنبال این موضوع قیمت قراضه وارداتی ترکیه و کوک نیز نزولی شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت سنگ‌آهن کانال ۱۰۰ دلار را از دست داد و به سطح ۹۹ دلار رسید. ریزش قیمت سنگ‌آهن از نخستین روزها در سال ۲۰۲۴ آغاز شده بود و خیلی سریع از سطح بالای ۱۴۰ دلار به کمتر از ۱۰۰ دلار رسید. سه هفته قبل سنگ‌آهن محدوده ۱۲۰ دلار را از دست داد و انتظار می‌رفت در محدوده ۱۱۶ دلار به تعادل برسد، دو هفته قبل سنگ آهن کانال ۱۱۰ دلار را نیز از دست داد و هفته گذشته به کمتر از ۱۰۰ دلار رسید. سنگ‌آهن ۹۹ دلاری یکی از ارزان‌ترین سنگ‌آهن‌ها در طول سال‌های گذشته است.

سنگ‌آهن همچنان در مسیر کاهش قیمت

با وجود کاهش شدید قیمت سنگ‌آهن، سطح تقاضا در بنادر چین پایین است. ذخایر سنگ‌آهن چین نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشت ولی مصرف سنگ‌آهن توسط فولادسازان این کشور کاهش یافته است. گزارش هفته‌نامه مارکتینگ اینتلیجنس نشان می‌دهد اکنون سطح تقاضا برای سنگ‌آهن به پایین‌ترین میزان در طول ۱ سال گذشته رسیده است. ضمن اینکه تقاضا برای سنگ آهن در مقایسه با سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نیز پایین است ولی همچنان بالاتر از سطح تقاضا در سال ۲۰۲۳ ارزیابی می‌شود.

سنگ‌آهن همچنان در مسیر کاهش قیمت

نیمه دوم سال ۲۰۲۳ مشکلاتی مانند اعتصاب کارگران در معادن استرالیا و برزیل عرضه سنگ‌آهن را کاهش داد ولی اکنون سطح عرضه بالاتر از تقاضا ارزیابی می‌شود. ریزش قیمت هفته قبل سنگ‌آهن دلیلی شد تا بسیاری از معدن‌کاران نسبت به فروش با قیمت‌های فعلی منصرف شوند.

سنگ‌آهن همچنان در مسیر کاهش قیمت

عرضه سنگ‌آهن در هفته‌های گذشته به پایین‌ترین میزان در مقایسه با ۳ سال گذشته رسید و اگر سنگ‌آهن در محدوده قیمتی کمتر از ۱۰۰ دلار باقی بماند احتمال کاهش عرضه‌ها در هفته‌های آینده وجود دارد.

اثر ریزش قیمت سنگ آهن در قراضه و کوک

کاهش قیمت سنگ‌آهن در هفته‌های گذشته منجر به کاهش قیمت قراضه و کوک شد. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت هر تن قراضه وارداتی ترکیه کانال ۴۰۰ دلار را از دست داد و در طول هفته گذشته در محدوده قیمتی ۳۷۰ تا ۳۸۰ دلار معامله شد.

سنگ‌آهن همچنان در مسیر کاهش قیمت

قیمت کوک نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ کاهشی شد و همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد ولی شدت ریزش قراضه آهن و کوک به مراتب کمتر از سنگ‌آهن بود. سال گذشته وقتی قیمت هر تن سنگ‌آهن به کف حمایتی ۱۰۰ دلار رسید قراضه در کانال ۳۵۰ دلار معامله می‌شد. با توجه به این مسئله برخی از فعالان بازار معتقدند قیمت قراضه آهن به روند نزولی خود ادامه می‌دهد، البته دست‌کم ریز معاملات قراضه آهن وارداتی ترکیه در طول هفته گذشته این ادعا را تأیید نمی‌کند. زیرا فولادسازان این کشور با عطش بیشتری در حال خرید قراضه ۳۷۰ دلاری هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =