• ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
  • کد خبر: 51206
  • readingTime: ۲ دقیقه
تابلوی بازار سرمایه

میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در هفته چهارم اسفندماه ۲۷ درصد کاهش پیدا کرد و به دنبال آن شاخص کل و شاخص کم هم‌وزن نیز برآیند منفی به ثبت رساندند. به تعبیر بسیاری از فعالان بازار سرمایه این روزها بسیاری از شرکت‌ها با هدف تامین نقدینگی در حال فروش سهام هستند و افت شاخص موضوع طبیعی به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه به طور سنتی در نیمه دوم اسفندماه با فشار فروش مضاعفی به خصوص از سوی سهام‌داران درصدی و حقوقی مواجه می‌شوند تا به قول فعالان بازار، حقوقی‌ها بودجه مورد نیاز برای پاداش پایان سال و سایر هزینه‌ها را فراهم کنند. در طول هفته گذشته نیز فشار فروش در بازار سرمایه دلیلی شد تا برآیند هفتگی شاخص کل منفی شود.

شاخص کل بازار سرمایه در هفته چهارم اسفندماه با کاهش ۰.۷۹ درصدی از ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار واحد به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد کاهش یافت. پیش‌بینی می‌شود در روزهای ابتدایی هفته جاری که آخرین روزهای کاری بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ است فشار فروش‌های پایان سال کاهش پیدا کند. اگر شاخص کل بورس تهران روزهای باقی‌مانده از سال ۱۴۰۲ را در همین محدوده به پایان برساند برآیند سالانه مثبتی به ثبت رسانده است.

جدال شاخص کل بورس با فروش‌های پایان سال

شاخص کل بورس تهران در ۴ روز از ۵ روز معاملاتی هفته چهارم اسفندماه کاهشی بود ولی به صورت سنتی باید در روزهای ابتدایی این هفته به مدار مثبت بازگردد. ضمن اینکه بررسی تاریخچه معاملات در نیمه اول فروردین ماه نشان می‌شد شاخص کل بورس تهران در روزهای کاری پس از ۵ فروردین‌ماه صعودی است. اگرچه حجم معاملات با کاهش چشم‌گیری مواجه خواهد شد. طی سال‌های گذشته در روزهای کاری پس از ۵ فروردین ماه شاخص کل هم‌وزن نیز افزایشی شده است ولی در هفته گذشته ۱.۰۳ درصد کاهش داشت و از ۷۴۱ هزار واحد به ۷۳۲ هزار واحد کاهش یافت.

جدال شاخص کل بورس با فروش‌های پایان سال

برخی از فعالان بازار سرمایه از احتمال کاهش شاخص کل هم‌وزن تا ۷۱۰ هزار واحد می‌گویند. آنها مدعی‌اند باید در این محدوده منتظر افزایش شاخص هم‌وزن بود. باید در نظر داشت شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن در هفته سوم اسفندماه با شدت زیادی صعودی بودند و این هفته فقط بخش کوچکی از صعود دو هفته قبل را از دست دادند. با این حال کاهش حجم معاملات در هفته چهارم اسفند ماه به تعبیر برخی از فعالان بازار سرمایه نگران کننده است.

جدال شاخص کل بورس با فروش‌های پایان سال

میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه طی هفته چهارم اسفند نسبت به هفته قبل با کاهش ۲۷ درصدی به ۴,۴۳۷ میلیارد تومان رسید. این عدد از رکود در معاملات هفته چهارم اسفندماه خبر می‌دهد و مقایسه با ارزش معاملات خرد در سال‌های گذشته نشان می‌دهد این رکود تا پایان تعطیلات نوروز نیز ادامه دار است. در سال‌های گذشته ارزش معاملات خرد با نزدیک شدن به پایان سال کاهش پیدا می‌کرد و همین رویه دست‌کم تا نیمه اول فروردین‌ماه ادامه داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =