بورس

برآیند هفتگی شاخص‌کل و شاخص کل هموزن در بازار سرمایه طی هفته اول اسفندماه نزولی بود، ضمن اینکه میانگین معاملات خرد نیز به کمتر از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سقوط کرد با این حال از روز یک‌شنبه تقاضا در بازار سرمایه افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بازار در هفته اول اسفندماه روند ریزشی هفته‌های قبل را متوقف کرد و در سطح ۲ میلیون و ۶۰ هزار واحد با افزایش تقاضا مواجه شد. این افزایش تقاضا همزمان با بازگشایی نماد خودرو بود. خودرو چند هفته قبل به دلیل شفاف‌سازی متوقف شد و در نبود این نماد، شاخص کل از سطح ۲ میلیون و ۱۹۰ هزار تا ۲ میلیون و ۶۰ هزار واحد کاهش پیدا کرد. با وجود رشد نسبی بازار پس از بازگشایی نماد خودرو ولی برآیند هفتگی شاخص منفی است. این هفته شاخص کل ۰.۳۸ درصد از ارزش خود را از دست داد.

کاهش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه با آغاز اسفندماه

شرایط شاخص کل هم‌وزن در هفته گذشته به مراتب بهتر از شاخص کل بود. اگرچه برآیند هفتگی شاخص کل هم‌وزن نیز منفی است ولی تنها ۰.۱۵ درصد کاهش داشت. شاخص کم هم‌وزن در هفته پایانی بهمن‌ماه با شدت زیادی کاهشی بود ولی این هفته به خصوص از روز یک‌شنبه بخشی از کاهش ارزش خود را پس گرفت و از سطح ۷۲۰ هزار واحد تا ۷۲۸ هزار واحد رشد کرد.

کاهش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه با آغاز اسفندماه

برخی از فعالان بازار مدعی‌اند خبر تعویق عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی و ممنوعیت فروش بازارگردان‌ها یکی از دلایل رشد شاخص هم‌وزن بود. در واقع بازاریان رشد شاخص هم‌وزن و شاخص کل از روز یک‌شنبه را به عنوان چراغ سبزی برای آغاز یک موج صعودی در بازار سرمایه می‌دانند ولی باید در نظر داشت با وجود رشد شاخص‌ها در این هفته میانگین روزانه معاملات خرد با شدت زیادی سقوط کرد.

کاهش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه با آغاز اسفندماه

براساس نمودار بالا میانگین معاملات خرد بازار سرمایه در هفته اول اسفند ماه به پایین‌ترین سطح در طول ماه‌های گذشته سقوط کرد. به تعبیر فعالان بازار وقتی ارزش معاملات روزانه کمتر از ۶ هزار میلیارد تومان باشد بازار در رکود قرار دارد. هفته گذشته ارزش معاملات خرد روزانه به کمتر از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سقوط کرد.

پیش‌بینی بازار سرمایه برای هفته دوم اسفند

با آغاز اسفندماه متغیرهای تأثیرگذار بر بازار سرمایه افزایش یافته‌اند. سقوط ارزش معاملات در هفته اول اسفندماه خبر بدی برای بازار بود، ضمن اینکه به صورت سنتی شرکت‌ها در پایان هر سال برای تأمین نقدینگی فروش سهام را افزایش می‌دهند با این حال باید در نظر داشت حمایت‌های هفته گذشته در کنار تغییرات احتمالی در سازمان خبری خوبی برای بازار سرمایه است. در گروه‌های بورسی فعالان بازار عقیده دارند سیاست‌مداران اجازه نمی‌دهند شاخص کل کانال ۲ میلیارد واحد را از دست بدهد و از لحاظ نموداری اگر این محدوده از دست برود احتمال ریزش سنگین در شاخص کل وجود دارد.

بررسی نظرات کارشناسان و فعالان بازار در گروه‌های بورسی نشان می‌دهند آنها به آغاز موج صعودی شاخص کل در اسفندماه امیدی ندارند ولی اعتقاد دارند کف قیمتی فعلی حفظ خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =