• ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
  • کد خبر: 46647
  • readingTime: ۵ دقیقه
بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به«جذب ۶‌ هزار و ۲۰۰میلیارد تومان نقدینگی سرگردان به گواهی شمش طلا»، «بورس کالا بهترین شیوه برای عرضه املاک مازاد دولت است»، «بورس کالا بستر مناسبی برای مولدسازی دارایی‌ها» و «راه اندازی قراردادهای آتی صندوق طلا با سررسید جدید» اشاره کرد.

به گزارش ایراسین به نقل از کالاخبر، مدیرعامل بورس‌کالای ایران، راه‌اندازی بازار رسمی معاملات طلا در قالب گواهی سپرده شمش طلا با قابلیت رصد و نظارت را یکی از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم در جهت مشارکت آحاد مردم در اقتصاد، حتی با سرمایه‌های خرد عنوان کرد و از جذب ۶‌ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی سرگردان جامعه به این بازار رسمی خبر داد.

سید جواد جهرمی با اشاره به معامله ۱.۹ تن شمش طلا در بازار گواهی سپرده کالایی بورس‌کالای ایران از جذب ۶.۲ همت (هزار میلیارد تومان) نقدینگی به این بازار خبر داد و گفت: با وجود آنکه گواهی سپرده شمش طلا بازار نوپایی است، سرمایه‌گذاران از آن استقبال کرده‌اند و تاکنون بیش از ۱.۹ تن شمش طلا در این بازار معامله شده که به جذب نقدینگی به میزان حدود ۶.۲ همت منجر شد.

وی عنوان کرد: این حجم از طلا با خلوص نزدیک به ۲۴ عیار، معادل وزنی بیش از ۲۶۰‌ هزار قطعه سکه طلای تمام‌بهار آزادی است. بنابراین حجمی از نقدینگی که می‌توانست تقاضای این‌چنینی برای سکه طلا ایجاد کرده و تحرکات قیمتی آن را افزایش دهد، به بازار گواهی شمش طلا جذب شده است. بنابراین، دولت می‌تواند با حمایت از این بازار و تسهیل ورود شمش‌های طلای وارداتی به معاملات گواهی سپرده، علاوه بر کمک به تامین ذخایر طلا در کشور، ابزاری جهت مدیریت بخشی از نقدینگی جامعه در اختیار گیرد.

وی از فروش شمش‌های وارداتی، به‌ویژه شمش‌های طلای صادرکنندگان کالا در بستر بورس‌کالای ایران سخن گفت و اظهار کرد: ایجاد این بازار رسمی، بستر شفاف و مناسبی برای شرکت‌های فعال در حوزه واردات طلاست. تاکنون چند شرکت واردکننده اقدام به عرضه و فروش شمش‌های طلای وارداتی در این بازار کرده‌اند که عمده شمش‌های واردشده مربوط به کشورهای ترکیه و امارات بوده است.

بورس کالا بهترین شیوه برای عرضه املاک مازاد دولت است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شفافیت در روند مولدسازی و عرضه املاک مازاد دولت یکی ازمؤلفه‌های اصلی و مورد انتظار مردم بود که در این زمینه به درستی بورس کالا به عنوان بستر عرضه املاک مازاد دولت انتخاب شد.

شهباز حسن پور در مورد عرضه املاک مازاد دولت در بورس کالا اظهار داشت: آبان‌ماه سال گذشته طرح مولدسازی دارایی‌های راکد دولت به تأیید مقام معظم رهبری رسید و پس از این حکم سران قوا جزئیات این تصمیم را در مصوبه‌ای ابلاغ کردند.در موضوع فرآیند واگذاری‌ها چالش این بود که اگر فضا برای عرضه اموال دولت، روشن و شفاف نباشد ممکن است قضاوت‌های نادرستی شکل بگیرد؛ این موارد باعث شد تا دولت، شفاف‌ترین راه را برای این واگذاری‌ها انتخاب کند.

نماینده مردم سیرجان اضافه کرد: بورس کالا بهترین شیوه برای عرضه اموال مازاد دولت است و می‌تواند اموال بلاتکلیف دولت که سال‌ها بدون تصمیم گیری مانده و منجر به خسارت‌های شده را به سرانجام برساند. این شیوه واگذاری به شفافیت کمک می‌کند و می‌تواند در تسریع مولد سازی اموال دولت هم مؤثر باشد.

بورس کالا بستر مناسبی برای مولدسازی دارایی‌ها

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مولدسازی دارایی‌های دولت از بستر بورس کالا به شفافیت بیشتر کمک می کند و سازوکار روند مولدسازی را آسان‌تر پیش می‌برد.

عباس جهانگیرزاده با اشاره به بحث مولدسازی دارایی‌های دولت از طریق بورس کالا، اظهار داشت: با توجه به شفاف‌سازی قیمت‌ها در بورس کالا، به نظر می‌رسد مولدسازی دارایی‌های دولت در این بستر به شفافیت بیشتر کمک می کند و ساز و کار روند مولدسازی را آسان‌تر پیش می‌برد.

وی با تاکید براینکه موضوع مولدسازی دارایی‌های دولت این روزها به یکی از موضوعات مهم تبدیل شده است، افزود: در شرایط فعلی که دولت تصمیم گرفته است این دارایی‌ها را مدیریت کند بهتر است این اتفاق مهم در بستر شفافی انجام شود.

وی با اشاره به مزایای مولدسازی دارایی‌های دولت از بستر بورس کالا نیز بیان کرد: بورس کالا به دلیل شفافیت بستر مناسبی برای مولدسازی دارایی‌ها خواهد بود.

گشایش انبارهای زعفران برای انجام معاملات گواهی سپرده با سررسید ۱۴۰۳

رییس اداره انبارهای بورس کالای ایران گفت: انبارهای زعفران جهت پذیرش محصول تولید سال جاری از روز یکشنبه ۱۲ آذر ماه فعال شده و آماده پذیرش محصول مشتریان است.

وحید صادقی نژاد با بیان اینکه محصول تحویلی به این انبارها باید تولید سال ۱۴۰۲ باشد اظهار کرد: این انبارها محصول تولیدی سال های قبل را پذیرش نخواهند کرد.

وی حداکثر زمان نگهداری زعفران را تا ۱۹ دی ۱۴۰۳ عنوان کرد و گفت: تاریخ انقضای اعتبار گواهی سپرده کالایی و آخرین روز معاملاتی نمادهای ایجاد شده نیز ۱۲ دی اعلام شده و پس از آن معاملات نماد برای فرآیند تحویل و تسویه حساب با انبار متوقف خواهد شد.

قراردادهای آتی صندوق طلا با سررسید جدید راه اندازی می شود

بورس کالا از راه اندازی قراردادهای آتی صندوق طلای کهربا تحویل فروردین ۱۴۰۳ و صندوق طلای لوتوس با سررسید مهر ۱۴۰۳، در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده (۱۱ و ۱۲ آذر) خبر داد.

در اطلاعیه مدیریت بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران آمده است: قرارداد آتی صندوق طلای کهربا تحویل فروردین ۱۴۰۳ از شنبه ۱۱ آذر راه اندازی و تا تاریخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ قابل معامله است.همچنین قرارداد آتی صندوق طلای لوتوس تحویل مهر ۱۴۰۳ نیز از روز یکشنبه ۱۲ آذر راه اندازی و تا تاریخ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ قابل معامله خواهد بود.

کارگاه آموزشی آشنایی با معاملات گواهی سپرده شمش طلا برگزار شد

روز چهارشنبه ۸ آذر ماه خبرنگاران با حضور در کارگاه آموزشی بورس کالای ایران با معاملات گواهی سپرده شمش طلا به عنوان ابزار جذاب بورس کالا در حوزه طلا آشنا شدند.

محبوبه اسکندری رئیس اداره توسعه کالایی بورس کالای ایران به عنوان مدرس این کارگاه آموزشی گفت: یکی از ابزارهای نوین مالی برای معامله شمش طلا، گواهی سپرده شمش طلا است که معاملات آن در قالب ورقه بهادار برای اولین بار در اسفند ماه ۱۴۰۱ در بورس کالای ایران راه اندازی شد. مزیت عمده معاملات گواهی سپرده شمش طلا این است که سرمایه‌گذاران خُرد هم می‌توانند در بازار حضور یافته و طلا را در قالب اوراق با پشتوانه ۱۰۰ سوت یا همان یک دهم گرم طلا در این بازار خریداری کنند.

به گفته  وی، از مزایای گواهی سپرده کالایی شمش طلا می توان به ایجاد بازاری متشکل، رسمی و با اطلاع رسانی لحظه ای قیمت برای طلا، امکان سرمایه گذاری در بازار طلا با حداقل سرمایه، ایجاد امکان مدیریت ریسک نرخ ارز برای صادرکنندگان و واردکنندگان، ایجاد اطمینان از جهت ذخیره امن طلای اصالت سنجی شده برای مشتریان، کاهش جرائم به دلیل عدم نیاز به جابه جایی طلا در معاملات و نگهداری طلا در خزانه بانک و همچنین تسهیل فروش طلا توسط معادن و امکان توسعه معادن با توجه به ظرفیت فروش مطمئن اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =