منصور پوریان

رئیس شورای تامین دام با اشاره به ممنوعیت صادرات دام به دلیل تامین گوشت قرمز داخلی اعلام کرد: این سیاست عاملی شده تا وزن دام از محدوده متعارف خارج شده باشد و همین روند زیان گسترده‌ای به تولیدکنندگان متحمل خواهد کرد.

به گزارش ایراسین، منصور پوریان در این زمینه گفت: تصمیم‌گیری در زمینه ممنوعیت صادرات دام به دلیل تامین نیازهای داخلی اگرچه در نگاه اول مناسب بوده اما در میان مدت عاملی برای افزایش غیرمنطقی وزن دام در دامپروری‌ها شده است.

پوریان در ادامه افزود: وزن متعادل برای دام سنگین محدوده 400 کیلوگرم است که امروز با توجه به کمبود تقاضا و عدم امکان صادرات اغلب دام‌ها از این وزن گذشته و هزینه بالایی به دامپروران تحمیل کرده‌اند.

رئیس شورای تامین دام کشور معتقد است ادامه این روند عاملی در زیان گسترده برای تولیدکنندگان است که می‌تواند میزان تولید سال آینده گوشت قرمز را تحت تاثیر قرارداده و احتمال کمبود را دور از انتظار نکند.

وی معتقد است گذشتن وزن دام زنده از مرز متعادل علاوه براینکه کیفیت گوشت را کاهش می‌دهد قدرت رقابت صادراتی آن را هم در بازارهای بین المللی به حداقل می‌رساند چون خریداران خارجی به کیفیت گوشت اهمیت بالایی می‌دهند که دام‌هایی با شرایط فعلی تقریبا از آن بی‌بهره‌اند.

پوریان تصریح کرد: امروز نزدیک به 50 درصد از دام‌های سنگین کشور از مرز وزنی متعادل گذشته و در محدوده زیان اقتصادی برای تولید کنندگان قرار دارند چون ضریب تبدیل خوراک در این دام‌ها منطقی نیست.

به گفته وی نکته نگران کننده‌تر اینجاست که علی‌رغم انباشت گسترده دام در مراکز پرورش بازهم می‌بینیم واردات گوشت قرمز صورت می‌گیرد که عاملی در افزایش زیان اقتصادی تولید کنندگان است.

وی اضافه کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده با وزن کمتر از ۴۰۰ کیلوگرم، ۲۵ هزارتومان و با وزن‌های بالای ۴۰۰ کیلوگرم قیمت ۲۳ هزارتومان قیمت دارد که با توجه به هزینه‌های تولید منطقی نیست.

رئیس شورای تامین دام کشور همچنین با اشاره به زایش مناسب دام سبک کشور در بهار سال‌جاری به خبرنگار ما گفت: خوشبختانه در شرایط خوبی قرار داریم اما با درنظر گرفتن قیمت گوشت قرمز در بازار و کاهش تقاضا در این بخش احتمال می‌رود مشکل دام سنگین در بخش دام سبک هم تجربه شود بنابراین بهتر است برنامه‌ریزی دقیقی در هر دو بخش داشته باشیم تا به واردات وابسته نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =