• ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
  • کد خبر: 43582
  • readingTime: ۱ دقیقه
لیتیوم

قیمت لیتیوم برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کرد و اکنون به پایین‌ترین سطح قیمتی طی ۲ سال گذشته رسیده‌ است. کاهش تقاضا از سوی خودروسازان منجر به ادامه‌دار شدن کاهش قیمت لیتیوم شد و اگر در این محدوده قیمتی حمایت نشود احتمال ادامه ریزش قیمت لیتیوم کربنات تا سطح کمتر از ۱۰۰ هزار یوآن در ازای هر تن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت لیتیوم کربنات با ریزش ۱۷.۷۸% در ماه سپتامبر به پایین‌ترین سطح در طول ۲ سال گذشته سقوط کرد. پیش از این سپتامبر سال ۲۰۲۱ قیمت لیتیوم به بیش از ۱۷۰ هزار یوآن به ازای هر تن صعود کرد و در ماه آپریل ۲۰۲۳ به این سطح برگشت ولی با افزایش تقاضا روند صعودی جدیدی را آغاز کرد تا اینکه هر تن لیتیوم کربنات پایان ماه سپتامبر را با قیمت ۱۶۶ هزار و ۵۰۰ یوآن به پایان رساند.

لیتیوم به کف قیمتی ۲ سال گذشته رسید

لیتیوم نوسانات قیمتی شدیدی را از سال ۲۰۲۱ تجربه می‌کند. قیمت هر تن لیتیوم کربنات در ابتدای سال ۲۰۲۱ برابر با ۴۶ هزار و ۵۰۰ یوآن بود ولی در روند صعودی شدیدی تا اواخر سال ۲۰۲۲ به ۵۷۷ هزار و ۵۰۰ یوآن رسید. سپس با کاهش تقاضا قیمت لیتیوم به سطح ۱۷۰ هزار ِیوآن برگشت. با این تفاسیر قیمت لیتیوم کربنات در مدت ۲ سال بیش از ۱۱ برابر شد و در مدت کمتر از شش ماه به یک سوم قیمت رسید.

با کاهش شدید قیمت لیتیوم در ماه آپریل روند صعودی جدیدی را تا ۳۰۰ هزار یوآن به ازای هر تن آغاز نمود ولی مجدد کاهش تقاضا لیتیوم در پایان ماه سپتامبر به کمتر از ۱۷۰ هزار یوان برگشت. براساس نمودار لیتیوم اگر محدوده ۱۶۶ هزار یوان حفظ نشود احتمال ادامه ریزش تا محدوده قیمتی کمتر از ۱۰۰ هزار یوآن نیز وجود دارد.

چرا لیتیوم کاهشی شد؟

دولت چین تا اول سال ۲۰۲۳ منابع یارانه‌ای خاصی برای تولید خودروهای برقی اختصاص داده‌بود و این مسئله با افزایش تقاضا در این بازار همراه بود ولی در نخستین روزهای سال ۲۰۲۳ خبر توقف این یارانه‌ها، بازار لیتیوم را ریزشی کرد. ماه آوریل وقتی خودروسازان از ذوق زدگی کاهش قیمت لیتیوم تقاضا را افزایش دادند ولی پس از دو ماه کاهش تقاضا قیمت‌ها در بازار لیتیوم را نزولی کرد. اکنون داده‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای خودروهای برقی در جهان کاهش یافته است و از طرفی ظرفیت انبارهای لیتیوم خودروسازان یا تولیدکنندگان باتری برای خودروهای برقی از ۳ ماه سوم سال ۲۰۲۳ کاملا پر شده‌است.

تقاضای لیتیوم در سه ماه گذشته کاهشی بود و اکنون از سوی خودروسازان تقاضایی وجود ندارد در نتیجه لیتیوم می‌تواند تا سطوح پایین‌تری ریزش کند. البته اگر محرک‌های اقتصادی مورد نظر چین با بسته‌های حمایتی به مرحله اجرا برسد شاید تقاضا در برای لیتیوم در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳ تقویت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =