پازوکی

درحالی دولت برای تامین بودجه مورد نیاز سال آینده به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی است که برخی از کارشناسان معتقدند با شرایط فعلی تحقق چنین برنامه‌ای غیرممکن است و امروز تنها ۴۰ درصد از اقتصاد کشور مالیات ردیافت می‌شود.

مهدی پازوکی در این زمینه به ایراسین گفت: برنامه‌ریزی دولت برای افزایش سهم درآمدهای مالیاتی کاملا به‌حق و قابل ستایش است اما سئوال اصلی اینجاست که برای دستیابی به این هدف چه برنامه‌ای ارایه شده است.

وی در ادامه افزود: اگر به آمارهای رسمی توجه داشته باشیم نسبت تولید ناخالص داخلی ایران به مالیات تقریبا ۵/۷ درصد است درحالی که این نسبت در کشور همسایه ایران یعنی ترکیه ۲۰ و در کشورهای اسکاندیناوری نزدیک به ۵۰ است. به این ترتیب می‌بینیم که برای دستیابی به اهداف تعیین شده مالیاتی دولت در بودجه سال آینده با چالش جدی روبرو است.

این استاد دانشگاه معتقد است از ۶۰ درصد اقتصاد ایران مالیات گرفته نمی‌شود و با توجه به حجم بالای فرار مالیاتی طی سنوات گذشته دریافت مالیات از این حجم گسترده اقتصاد کشور تقریبا امری محال و دور از دسترس است، اما با برنامه‌ریزی می‌توانیم آن را محقق کنیم.

به گفته‌ وی اصول اقتصاد حکم می‌کند که درآمدهای نفتی برای نسل‌های آینده سرمایه‌گذاری شود نه اینکه این منابع برای هزینه‌های جاری بکار گرفته شود، از این رو امروز که شرایط مهیا شده بهتر است برای همیشه دلارهای نفتی را از بودجه کشور دور کنیم.

پازوکی درباره افزایش پایه مالیاتی به خبرنگار ما گفت: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد هرگونه تغییر در پایه‌های مالیاتی می‌تواند به رکود بیشتر اقتصاد دامن زده و مشکلاتی گسترده‌تری برای دولت ایجاد کند، به همین دلیل شاید اکنون فرصت مناسبی برای این کار نباشد.

وی معتقد است بهترین گزینه بجای افزایش پایه مالیاتی کاهش معافیت‌ها برای بخش‌های مختلف است که بدون ایجاد شوک اقتصادی می‌تواند زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی را برای دولت ایجاد کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت می‌تواند از دستاوردهای کشورهای توسعه یافته در این بخش استفاده کند تا با استفاده از فناوری‌های نوین توان مناسبی برای رصد درآمدهای افراد، شرکت‌ها و نهادها داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =