• ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
  • کد خبر: 43159
  • readingTime: ۲ دقیقه
بازار مسکن

احمدعلی‌آقاجان، کارشناس بازار مسکن گفت: بازار مسکن میزبان رکود سنگینی است؛ از تعداد معاملات کاسته شده است به‌صورتی‌ که بعضی از دفاتر املاک در فصل تابستان هیچ‌گونه معامله‌ای را به ثبت نرساندند. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد تا انتهای سال بازار بدون تغییر، وضعیتی آرام همراه با رکود خواهد داشت زیرا قیمت ملک بالا رفته و درمقابل از قدرت خرید مردم کاسته شده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فصل تابستان با افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن به پایان خود نزدیک می‌شود، از رهن و اجاره گرفته تا قیمت خرید و فروش ملک در ماه‌های اخیر رشد کرده‌اند. در این میان فعالان بازار مسکن از آرامش بازار می‌گویند، آرامشی که توام با رکود شده است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد حجم معاملات در بازار مسکن کاهش محسوسی یافته و واسطه‌های ملکی از افزایش تمایل مالکان و مستاجران برای تمدید قرارداد اجاره ملک خود می‌گویند. احمد علی‌آقاجان، کارشناس بازار مسکن در توصیف وضعیت این بازار در فصل تابستان به خبرنگار ایراسین توضیح داد: بازار مسکن وضعیت چندان مناسبی ندارد، از تعداد معاملات کاسته شده است به صورتی‌که بعضی از دفاتر املاک در فصل تابستان هیچ‌گونه معامله‌ای را به ثبت نرساندند. اکنون بازار مسکن میزبان رکود سنگینی است و حتی بیشتر مستاجران باوجود رشد مبالغ رهن و اجاره، قرارداد ملک سابق خود را برای سال جاری نیز تمدید کرده‌اند. باتمامی این شرایط نرخ اجاره‌بها و رهن در اصفهان بالا رفته است.

این کارشناس بازار مسکن درباره علت رشد قیمت رهن و اجاره در تابستان ۱۴۰۲ اظهار کرد: مصالح ساختمانی کاهش قیمتی نداشته و دستمزد کارگران بالا رفته است، با این اوصاف افزایش قیمت‌ها دور از انتظار نبود. همچنین باتوجه به شرایط اقتصادی و تورم، نرخ رهن و اجاره چندان بالا نیست بلکه نرخ‌های فعلی با درآمدها هم‌خوانی ندارد.

افزایش عرضه کلید طلایی بازار مسکن

به اعتقاد این کارشناس بازار مسکن آرامش بازار ملک در گرو افزایش عرضه است و رشد ساخت‌وساز به ویژه در شهرستان‌های اطراف اصفهان می‌تواند مانع از روند صعودی قیمت‌ها شود. علی‌آقاجان اضافه کرد: اقدامات دستوری تاثیری بر بازار مسکن ندارد و وضعیت هر بازار نمایانگر عرضه و تقاضا در آن بازار است؛ به‌عبارتی عرضه و تقاضا وضعیت بازارها را مشخص می‌کند. زمانی که تقاضا برای مسکن یا خودرو یا هر بازار دیگری بالا باشد، شاهد افزایش قیمت‌ها در آن بازار خواهیم بود.

وی ادامه داد: دولت باید مناطقی مانند ملک‌شهر، سپاهان‌شهر، شاهین‌شهر و... که هزینه ساخت در آن‌ها نسبت به خود اصفهان کم‌تر است را برای ساخت‌وساز انبوه برگزیند تا عرضه ملک را افزایش دهد. زمانی که عرضه در بازار افزایش یابد، ملک از حالت سرمایه‌گذاری خارج می‌شود و ما شاهد روند صعودی قیمت‌ها نخواهیم بود.

سالی آرام برای بازار مسکن

برخی از فعالان بازار مسکن معتقدند کنش‌گران بازار یعنی سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان وارد فاز احتیاطی شده و اقدام به خرید و فروش ملک نمی‌کنند که وضعیت بازار با شروع مهرماه تغییر خواهد کرد و معاملات افزایش پیدا می‌کند. درمقابل علی‌آقاجان با پیش‌بینی سالی آرام برای بازار مسکن، گفت: اگر اتفاق خاصی رخ ندهد تا انتهای سال روند فعلی در بازار مسکن ادامه خواهد یافت و تغییری نمی‌کند. شاید در ماه‌های انتهایی سال کمی بازار رونق یابد ولی درمجموع قیمت ملک بالا رفته و قدرت خرید مردم کاهش یافته است؛ درنتیجه رکود پابرجا خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =