• ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
  • کد خبر: 42130
  • readingTime: ۱ دقیقه
آهن اسفنجی بریکت

قیمت آهن اسفنجی در نخستین معامله شهریورماه در بورس کالا افزایش پیدا کرد ولی همچنان سطح تقاضا پایین‌تر از عرضه است. در تابستان سال جاری فولادسازان بزرگ کشور مانند فولاد خوزستان و فولاد کاوه نیز به عرضه‌کنندگان آهن اسفنجی در بورس کالا تبدیل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا برای پنجمین هفته متوالی افزایش پیدا کرد و به کیلویی ۱۲ هزار و ۱۰۸ تومان رسید. اگرچه افزایش قیمت آهن اسفنجی نسبت به هفته آخر مردادماه تنها کیلویی ۳ تومان بود. قیمت آهن اسفنجی از اواخر خرداد به شدت نزولی شد و از کیلویی ۱۳ هزار و ۱۹۰ تومان تا ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومان کاهش پیدا کرد. با آغاز مرداد قیمت آهن اسفنجی صعودی شد و پس از ۵ هفته همچنان به روند صعودی ادامه می‌دهد. اکنون با توجه به افزایش قیمت شمش و تحولات بازار جهانی شرایط برای ادامه روند صعودی آهن اسفنجی در مابقی معاملات شهریورماه وجود دارد و اگر تقاضا رشد کند شاید آهن اسفنجی در طول شهریور به سقف قیمتی کیلویی ۱۳ هزار تومان نزدیک شود.

روند قیمت آهن اسفنجی به قرار نمودار زیر است:

استقبال سبز شهریور از آهن اسفنجی

با وجود رشد قیمت آهن اسفنجی ولی همچنان تقاضا در سطح پایینی قرار دارد. در هفته جاری ۲۱۴ هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه شد و تنها ۵۳ درصد از آنها برابر با ۱۱۴ هزار تن معامله شد. با این حساب حجم معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا طی سال جاری به بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید، ارزش معاملات نیز از ۴۱ هزار میلیارد تومان فراتر رفت ولی اگر تمام آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا طی سال جاری معامله می‌شد ارزش معاملات امروز نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود. بورس کالا در اقدامات مختلف در تلاش برای تحریک تقاضا برای آهن اسفنجی است، برای مثال هفته گذشته مازاد عرضه آهن اسفنجی به صورت غیر بهین‌یاب شد ولی همچنان تقاضا سطح بالایی ندارد.

سال جاری ۹۰ درصد عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا توسط شرکت های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، توسعه آهن و فولاد گل گهر، پارس فولاد سبزوار، فولاد غدیر نی ریز، صبا فولاد خلیج فارس و آهن و فولاد غدیر ایرانیان انجام شده‌است. ضمن اینکه فولادسازان بزرگ کشور مانند فولاد خوزستان و فولاد کاوه نیز به عرضه‌کنندگان آهن اسفنجی در بورس کالا تبدیل شده‌اند. ارزش معاملات آهن اسفنجی پس از اینکه به سطح بالاتر از ۲ هزار میلیارد تومان رسیده بود، در اولین هفته شهریورماه به کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان برگشت. با توجه به عرضه فزاینده آهن اسفنجی در بورس کالا، حجم معاملات باید هفتگی تا ۳ هزار میلیارد تومان رشد کند ولی بعید است این هدف در کوتاه مدت محقق شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =