• ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
  • کد خبر: 42261
  • readingTime: ۱ دقیقه
نورد گرم تختال شمش فولاد شمش

قیمت شمش فولاد برای ششمین هفته متوالی در معاملات بورس کالا افزایش پیدا کرد ولی با پایان محدودیت‌های توزیع برق احتمالا هفته‌ آینده عرضه شمش بیشتر خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد قیمت شمش با افزایش قیمت تیرآهن در بازار داخلی همزمان بود ولی قیمت میلگرد تاثیر کمی گرفت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت شمش فولاد برای ششمین هفته متوالی در بورس کالا افزایش پیدا کرد. در آخرین معاملات بورس کالا، متوسط قیمت هر کیلوگرم شمش فولاد به کیلویی ۲۰ هزار و ۳۱۶ تومان رسید. متوسط قیمت این هفته نسبت به هفته‌ گذشته کمتر از ۰.۶ درصد افزایش پیدا کرد. روند قیمتی شمش فولاد از ابتدای سال جاری تا کنون به قرار نمودار زیر است:

رشد قیمت شمش برای ششمین‌ هفته متوالی

متوسط قیمت شمش فولاد با آغاز سال ۱۴۰۲ ابتدا نزولی شد و سپس تا اواسط اردیبهشت ماه در یک روند قوی صعودی قرار گرفت ولی از ۱۱ اردیبهشت تا اول مرداد قیمت شمش کاهش پیدا کرد تا اینکه مسائلی مانند کاهش عرضه شمش فولاد در بورس کالا با افزایش قیمت آن همراه شد و تا کنون ادامه دارد. باید در نظر داشت احتمال افزایش عرضه شمش فولاد در بورس کالا طی هفته‌های آینده وجود دارد و این مسئله شاید روند افزایش شش هفته گذشته را متوقف کند.

محدودیت‌های برق برای فولادسازان در فصل تابستان به عنوان اصلی‌ترین دلیل کاهش عرضه شمش عنوان می‌شود و بنا بر ادعای مسئولان این محدودیت‌ها به پایان رسید. در طول هفته‌ جاری نزدیک به ۸۷ درصد از شمش فولاد عرضه شده در بورس کالا معامله شد. در مقابل معاملات گندله، آهن اسفنجی و کنسانتره تنها نیمی از حجم عرضه بود. در طول ۴ ماه ابتدایی سال جاری نیز حدود ۶۰ درصد از شمش عرضه شده‌ در بورس کالا معامله می‌شد ولی کاهش عرضه باعث شد تا حجم معاملات شمش فولاد در بورس کالا به نزدیک ۹۰ درصد برسد.

تاثیر افزایش قیمت شمش بر بازار آهن‌آلات

قیمت شمش فولاد و بازار داخلی آهن‌آلات همبستگی دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد همزمان با افزایش قیمت شمش در بورس کالا متوسط قیمت تیرآهن نیز صعودی شد. در بازار میلگرد نیز قیمت‌ها افزایشی بود ولی کاهش شدید تقاضا باعث شد تا رشد قیمت میلگرد متناسب با شمش فولاد نباشد.

رشد قیمت شمش برای ششمین‌ هفته متوالی

آیا میلگرد شکاف قیمتی را با شمش پر خواهد کرد؟ پاسخ بسیاری از فعالان بازار آهن‌آلات به این سوال منفی است، آنها معتقدند تقاضا به صفر میل می‌کند و احتمالا شهریور نیز به همین منوال سپری خواهد شد در نتیجه بنا برنظر فعالان بازار بعید است قیمت میلگرد در طول شهریورماه صعودی شود. در مقابل اگر با افزایش عرضه شمش در بورس کالا از هفته‌ آینده قیمت آن نزولی شود با توجه به سطح تقاضا در بازار میلگرد، شاید شرایط برای کاهش بیشتر قیمت میلگرد فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =