• ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
  • کد خبر: 41840
  • readingTime: ۱ دقیقه
بازار چای

قیمت چای در بازارهای جهانی در طول ۱ ماه گذشته ۲۹.۶۶ درصد افزایش یافت، در بازار داخلی نیز چای طی ماه‌های گذشته صعودی بود البته رییس سازمان چای کشور می‌گوید افزایش قیمت داخلی به دلیل رشد هزینه‌های تولید است ولی باید در نظر داشت امسال قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای بیش از ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت چای در بازارهای جهانی با شیب تندی صعودی است. داده‌ها نشان می‌دهد قیمت چای در طول ماه گذشته ۲۹.۶۶ درصد و هفته گذشته ۱۹.۶۵ درصد افزایش یافته‌ است و به بالاترین عدد در طول ۲ سال گذشته رسید. همزمان با افزایش قیمت چای در بازارهای جهانی در ایران نیز قیمت چای صعودی شد البته رییس سازمان چای کشور در این باره می‌گوید: قیمت چای به دلیل افزایش تورم، هزینه‌های تولید و سایر عوامل افزایش یافته و ربطی به میزان تولید ندارد.

امسال نرخ خرید تضمینی برگ سبز چایی هم افزایش چشم‌گیری داشت و این احتمال وجود دارد تا در نیمه دوم سال قیمت چای دوباره صعودی شود. براساس اطلاعیه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۲ نرخ خرید تضمینی برگ سبز درجه ۱ با ۵۲ درصد افزایش به کیلویی ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان رسید. قیمت تضمینی برگ سبز چای درجه ۲ نیز با افزایش ۶۲ درصدی به کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. افزایش چای در بازارهای جهانی کمتر از افزایش قیمت خرید تضمینی آن از کشاورزان داخلی بود. اگرچه این قیمت نسبت به قیمت برگ سبز در سایر کشورهای جهان کمتر است.

رشد قیمت چای از بازارهای جهانی تا بازار داخلی

براساس نمودار بالا قیمت چای در ماه می و ژوئن به هر کیلو ۲ دلار و ۵۵ سنت رسید ولی در ابتدای ماه آگوست با افزایش ۳۴ درصدی به قیمت بالاتر از کیلویی ۳ دلار و ۴۰ سنت رسید. اگر نرخ دلار را براساس سامانه متشکل ارزی حدود ۴۱ هزار تومان در نظر بگیریم قیمت جهانی هر کیلوگرم چای کمتر از ۱۴۰ هزار تومان است. امروز در فروشگاه‌های سطح شهر قیمت حداقل قیمت بسته‌های ۴۰۰ گرمی چای حدود ۱۰۰ هزار تومان است و تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد. قیمت چای فله‌ای نیز از کیلویی ۱۸۰ هزار تومان آغاز می‌شود.

با این حساب قیمت چای برای مصرف‌کننده در بازار اکنون بیشتر از قیمت‌های جهانی است؛ البته باید در نظر گرفت احتمال ریزش قیمت چای در بازارهای جهانی قوی است.

رشد قیمت چای از بازارهای جهانی تا بازار داخلی

قیمت چای در بازارهای جهانی از سال ۲۰۱۹ بارها به محدوده بالاتر از ۳ دلار و ۴۰ سنت رسید ولی با افزایش عرضه از سوی کشورهای صادرکننده، چای خیلی سریع به قیمت‌هایی پایین‌تر از ۳ دلار به ازای هر کیلوگرم سقوط کرده‌است. آمار تولید کشورهای بزرگ در زمینه چای نشان می‌دهد، سطح انبارها مطلوب ارزیابی می‌شود و به راحتی می‌توانند قیمت چای از بالای ۳ دلار را پس بزنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =