سنگ آهن

هر چند تولید جهانی سنگ آهن در سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش داشت اما حجم تولید بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده سنگ آهن جهان در نیم‌سال نخست سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی افزایشی بود و پیش‌بینی می‌شود این جریان رو به رشد تولید در ماه‌ها و سال‌های پیش رو ادامه داشته باشد.

به گزارش ایراسین به نقل از چیلان، براساس داده‌های سازمان زمین‌شناسی امریکا تولید جهانی سنگ آهن در سال ۲۰۲۲ میلادی سه درصد کاهش سالانه داشت و به دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن رسید.

همچنین در سال گذشته میلادی تولید سنگ آهن در بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده‌ این محصول کاهشی بود.

استرالیا ۲۰۲۲ میلادی را با ۳.۵ درصد کاهش سالانه تولید و حجم ۸۸۰ میلیون تن پشت سر گذاشت، تولید سنگ آهن برزیل در سال گذشته میلادی با ۴.۸ درصد کاهش به ۴۱۰ میلیون تن رسید و تولید چین نیز با ۳.۶ درصد کاهش سالانه ۳۸۰ میلیون تن برآورد شد.

تولید بزرگ‌ترین شرکت‌های سنگ آهن جهان در سال گذشته و جاری میلادی

تولید سنگ آهن شرکت انگلیسی-استرالیایی ریوتینتو در سال ۲۰۲۲ میلادی یک درصد رشد سالانه داشت و به ۳۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید. حجم تولید این شرکت در نیم‌سال نخست ۲۰۲۳ میلادی نیز با رشد سالانه هفت درصدی به ۱۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.

شرکت برزیلی وَله در سال ۲۰۲۲ میلادی دو درصد کاهش سالانه تولید را تجربه کرد و حجم تولید آن به ۳۰۸ میلیون تن رسید. با این حال در نیم‌سال نخست سال جاری میلادی تولید آن شش درصد رشد داشت و تا ۱۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن پیش رفت.

شرکت استرالیایی بی‌اچ‌پی بیلتون در جایگاه دیگر تولیدکننده بزرگ سنگ آهن جهان سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ را که در تاریخ ۳۰ ژوئن ( ۸ مرداد ۱۴۰۲ خورشیدی) به پایان می‌رسد با رشد تولید یک درصدی پشت سر گذاشت و در این مدت ۲۵۷ میلیون تن سنگ آهن تولید کرد.

افزایش تقاضا برای سنگ آهن در سال‌های پیش رو

پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش تقاضا برای سنگ آهن در ادامه سال جاری است. انجمن جهانی فولاد از افزایش ۲.۳ درصدی تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۳ و رسیدن به حجم یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تن خبر داده است.

پیش‌بینی کمیته فولاد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیز رشد یک درصدی تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال پیش بوده است.

همچنین «بِنچ‌مارک مینِرال اینتلیجِنس» در جایگاه یک نهاد تحلیلگر در لندن از افزایش تولید سنگ آهن در سال‌های پیش رو می‌گوید. به گفته این موسسه از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی هر سال به طور میانگین تولید جهانی سنگ آهن ۲.۳ درصد رشد خواهد داشت. همچنین در این سال‌ها استرالیا و برزیل همچنان سرآمدان تولید سنگ آهن جهان باقی خواهند ماند.

نمودار زیر حجم تولید جهانی سنگ آهن را در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ میلادی به تصویر می‌کشد. ارقام بالای هر ستون گویای حجم تولید هر سال در واحد میلیارد تن است.

تولید سنگ آهن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =