عکس جدید ورق نورد سرد فولاد مبارکه

صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی شده فولاد مبارکه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ بر روی سایت کدال قرار گرفت و به این ترتیب کارنامه فعالیت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ به طور شفاف و با ریز جزئیات برای عموم مردم و سهامداران قابل رویت و بررسی است. اگرچه سود این شرکت نشانگر افتی اندک نسبت به سال گذشته است اما طرح‌های توسعه و اقدامات موثری که در سال گذشته انجام داده، مبین رکوردزنی‌های متعدد در تولید و حرکت رو به جلو در این شرکت است.

به گزارش ایراسین، فولاد مبارکه در جهت چشم‌انداز «الگوی ملی بنگاه‌داری و حفظ جایگاه برتر در صنعت فولاد کشور با تمرکز بر توسعه تکنولوژی و زنجیره تولید متوازن» محصولات متنوعی همچون تختال، کلاف گرم، کلاف سرد، کلاف قلع اندود، کلاف گالوانیزه و کلاف رنگی تولید می‌کند.

ظرفیت اسمی تولید گندله فولاد مبارکه ۷۴۰۰ هزار تن، آهن اسفنجی (مبارکه و سبا) ۹۵۰۰ هزار تن، تختال (مبارکه و سبا) ۸۸۰۰ هزار تن، کلاف گرم (مبارکه و سبا) ۶۷۸۰ هزار تن، کلاف سرد ۱۷۰۰ هزار تن، کلاف قلع اندود ۱۱۷ هزار تن، کلاف گالوانیزه ۲۱۴ هزار تن و کلاف رنگی ۱۳۵ هزار تن است.

 رکوردشکنی متعدد و توسعه زیرساخت‌های حیاتی تولید؛ کارنامه فولادمبارکه در سال ۱۴۰۱

بر اساس اطلاعات منتشر شده بر روی سایت کدال، فولاد مبارکه در سال گذشته ۶۹۶۴ هزار تن گندله تولید کرده که سهم ۱۵ درصدی از تولید گندله در کشور را به خود اختصاص داده است. ۸۰۳۳ هزار تن میزان تولید آهن اسفنجی بوده که سهم ۲۷ درصدی از از مجموع تولیدات کشور را به خود اختصاص داده و همچنان با تولید ۸۷۰۸ هزار تن تختال، سهم ۳۸ درصدی از مجموع تختال تولید شده در کشور دارد.

چالش‌های عمده‌ای که فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ داشته است، به نوعی همان چالش‌هایی که صنعت فولاد با آن مواجه است، محدودیت مصرف برق در تابستان و مصرف گاز در زمستان. در سال گذشته به دلیل محدودیت انرژی (برق و گاز) ۱۲۸۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد ناشی از کاهش تولید تختال و ۱۸۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد ناشی از کاهش تولید کلاف گرم ایجاد شده است.

از چالش‌های موثر بر فعالیت عملیاتی شرکت نیز می‌توان به تامین پایدار کنستانتره سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی با کیفیت اشاره کرد که این امر منجر به کاهش مقدار و افزایش هزینه‌های تولید می‌گردد. اکنون کارنامه عملکرد مالی و عملیاتی فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ که به تایید حسابرس نیز رسیده است، در دسترس سهامداران، تحلیلگران، ذینفعان و عموم مردم قرار گرفته است.

 رکوردشکنی متعدد و توسعه زیرساخت‌های حیاتی تولید؛ کارنامه فولادمبارکه در سال ۱۴۰۱

گزارش حسابرس

در گام نخست باید به اظهارنظر حسابرس این شرکت که همان سازمان حسابرسی است اشاره کرد. به نظر حسابرس، صورت‌های مالی یادشده، وضعیت مالی گروه و شرکت فولاد مبارکه در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی گروه و شرکت را برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور، از تمام جنبه‌های با اهمیت، طبق استانداردهای حسابداری، به نحو منصفانه نشان می‏دهد. سازمان حسابرسی در ادامه این گزارش مواردی در بند «تاکید بر مطالب خاص» آورده است.

صورت‌های مالی

بررسی گزارش‌ حسابرسی شده فولاد مبارکه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ بیانگر شناسایی درآمد ۱،۹۹۱،۴۵۳،۹۹۶ میلیون ریالی است که نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش را به ثبت رسانده است. عمده افزایش درآمد فولاد مبارکه نه به جهت افزایش نرخ محصولات بلکه به خاطر رشد تولید در سال ۱۴۰۱ است. اما بهای تمام شده درآمد عملیاتی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۴۲ درصدی داشته است. ترکیب این دو آیتم نشانگر کاهش ۲۱ درصدی سود ناخالص فولاد مبارکه نسبت به سال گذشته است. سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ به ۱۳۲،۳۲۸،۷۰۹ میلیون ریال رسیده است که بیانگر رشد ۴۴ درصدی نسبت به سال گذشته است و در نتیجه با وجود کاهش ۲۱ درصدی سود ناخالص، سود خالص تلفیقی هر سهم در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۲۱ ریال رسیده است که فقط ۱۶ درصد نسبت به سود سال ۱۴۰۰ کمتر است.

۷۳۵،۹۹۰،۹۹۲ میلیون ریال هزینه مواد مستقیم فولاد مبارکه در بخش عملیاتی بوده که نسبت به سال گذشته رشد ۳۶.۲ درصدی دارد. هزینه سربار تولید نیز به ۳۴۴،۸۱۱،۷۴۴ میلیون ریال رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۶.۷ درصد افزایش را به دنبال داشته است و همین دو آیتم دلیل افزایش سنگین بهای تمام شده درآمد عملیاتی را در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. با این وجود فولاد مبارکه توانسته است در بخش‌های مختلف نه تنها به اندازه سال گذشته تولید کند، بلکه رکوردهای تولید متعددی نیز بر جای بگذارد. حدود سه ماه قبل، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه از ثبت ۶۱ رکورد تولید در بخش‌های مختلف تولید خبر داد. نکته مهم‌تر آن است که اگرچه صنعت کشور به‌طور میانگین با ۶۰ درصد ظرفیت و در برخی صنایع با ۳۰ درصد در حال تولید است، فولاد مبارکه با صددرصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است؛ به‌طوری‌که میزان تولید این گروه به ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن رسیده است.

بررسی گزارش تفسیری فولاد مبارکه نیز نشان می‌دهد مجموع میزان تولید در فولاد مبارکه (به غیر از شرکت‌های تابعه) در سال ۱۴۰۱ به ۸۲۱۱ هزار تن رسیده است و نسبت به سال گذشته که مجموع تولید برابر ۷۳۴۱ هزار تن بود، رشد ۱۱.۸۵ درصدی در تولید را نشان می‌دهد.

 رکوردشکنی متعدد و توسعه زیرساخت‌های حیاتی تولید؛ کارنامه فولادمبارکه در سال ۱۴۰۱

رکوردشکنی‌های تولید

در سال ۱۴۰۱ به‌موازات رشد تولید در فولاد مبارکه شاهد رشد چشمگیر تولید در سایر شرکت‌های گروه فولاد مبارکه بودیم. تولید کنسانتره در سنگان با رشد ۱۰۴ درصدی به ۳ میلیون و ۲ هزار تن و تولید گندله این شرکت با رشد یک‌درصدی به ۴ میلیون و ۵۷ هزار تن افزایش یافت. در فولاد سفیددشت نیز تولید آهن اسفنجی با رشد ۱۲ درصدی به ۸۰۳ هزار تن افزایش یافت و تولید تختال فولاد هرمزگان با رشد ۶.۷ درصدی به یک‌میلیون و ۵۳۸ هزار تن رسید. همچنین تولید کلاف سرد شرکت امیرکبیر کاشان با رشد ۴.۷۷ درصدی به ۲۴۶ هزار تن افزایش یافت و تولید ورق گالوانیزه شرکت ورق‌خودرو و چهارمحال‌وبختیاری با رشد ۱.۶ درصدی به ۲۵۳ هزار تن و تولید شرکت گالوانیزه تاراز نیز با رشد ۳.۲۲ درصد به ۱۷۱ هزار تن افزایش‌ یافته است. فولاد مبارکه نیز با تولید ۷ میلیون ۲۱۶ هزار تن تختال از ظرفیت اسمی شرکت عبور کرده و در گروه فولاد مبارکه میزان تولید از ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن تختال عبور کرد. همچنین در مجتمع فولاد سبا میزان تولید کلاف گرم در سال ۱۴۰۱ از یک‌میلیون و ۴۳۴ هزار تن کلاف فراتر رفت.

 رکوردشکنی متعدد و توسعه زیرساخت‌های حیاتی تولید؛ کارنامه فولادمبارکه در سال ۱۴۰۱

طرح‌های توسعه

فولاد مبارکه با هدف قرار دادن توسعه متوازن زنجیره ارزش و زیرساخت‌های مورد نیاز، طرح‌های توسعه متعددی را در دست اجرا دارد. احداث نورد گرم ۲ و همچنین نیروگاه سیکل ترکیبی، مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرای فولاد مبارکه است که برآورد می‌شود طی سه سال (۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵) ۱۰۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش سودآوری ناشی از اجرای پروژه های نیروگاهی و نوردگرم ۲ محقق شود. تولید و عرضه ۱۴ محصول جدید و توسعه سبد محصولات در گروه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی از نظر ارزش بازار، همچنان در مسیر توسعه قرار دارد که با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای در آینده نزدیک ضمن برطرف شدن چالش‌های تولید همانند محدودیت انرژی، امکان رشد تصاعدی سودآوری این شرکت وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =