اکبریان

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن گفت: از وزارت صمت به عنوان متولی بخش تولید و صنایع معدنی و از وزیر تازه صمت انتظار داریم در اجرایی سازی مصوبه اخذ عوارض صادراتی ۲۳۸ ماده خام و نیمه خام ورود کنند و مانع ورود خسارت به تولید شوند.

به گزارش ایراسین، ‌ مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: متاسفانه به نظر می‌رسد هدف از تدوین مصوبه اخذ عوارض صادراتی ۲۳۸ ماده خام و نیمه خام ایجاد محدودیت در صادرات است. قسمت عمده‌ای از صادرات محصولات زنجیره فولاد با انگیزه کسب درآمد بیشتر برای واحدهای تولیدی صورت نمی‌گیرد، بلکه هدف از صادرات تامین ارز و ایجاد توازن در بازار است.

وی افزود: تولید در برخی محصولات بیش از مصرف داخلی آن است و ما اگر بازار صادراتی خارجی را از دست بدهیم یا باید محصولات را در انبار ذخیره کنیم و یا شرکت‌ها کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید کنند. از سوی دیگر نیز باید توجه داشت که سود کلانی از صادرات عاید تولیدکننده نمی‌شود که بتواند بابت آن مالیات پرداخت کند.

رئیس انجمن سنگ آهن تصریح کرد: انتظار می‌رفت پیش از اتخاذ تصمیم، این مصوبه مورد بررسی و مشورت تشکل و انجمن‌ها قرار می‌گرفت. برای مثال در حال حاضر برای تعیین قیمت و فروش گندله با مشکل مواجه هستیم و به دلیل حاشیه سود اندک این محصول، تولید آن توجیه اقتصادی ندارد؛ امروز در شرایطی که از دولت انتظار داریم به تولیدکنندگان یارانه بدهد، با مالیات ۲۰ درصدی مواجه هستیم. از سوی دیگر نیز تولید آهن اسفنجی به عنوان یک کالای رقابتی پاسخگوی نیاز داخلی نیست و شاهد هستیم که ۵ درصد مالیات برای آن تعیین شده است. این موارد نشان میدهد کارشناسی لازم در این زمینه صورت نگرفته است.

مهرداد اکبریان تکمیل کرد: گفته شده قرار است تصویب نامه اخذ عوارض صادراتی ۲۳۸ ماده خام و نیمه خام از فروردین ماه محاسبه و پرداخت شود؛ این در حالی است که صادرکننده یا معدن‌دار محصول را به فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را میان سهامداران، شرکا و... تقسیم کرده است؛ اکنون این تولیدکننده چگونه مالیات غیرمترقبه را پرداخت بکند؟

وی ادامه داد: اگر این مصوبه اجرایی شود شاهد بروز مشکل و تعطیلی در واحدهای کوچک و متوسط خواهیم بود. نیاز است برای این تصویب نامه اصلاحیه تنظیم شود. از وزارت صمت به عنوان متولی بخش تولید و صنایع معدنی و از وزیر تازه صمت انتظار داریم در اجرایی سازی این مصوبه ورود کنند و مانع ورود خسارت به تولید شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =