• ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
  • کد خبر: 40410
  • readingTime: ۲ دقیقه
حمل حمل محصولات فولادی حمل کلاف حمل بار صادرات

هند دومین تولیدکننده بزرگ فولاد خام در جهان است ولی زیرفروشی محصولات چینی باعث شده تا واردات فولاد از چین به بالاترین میزان در طول ۶ سال گذشته برسد. رویترز از امضای قراردادهای بیشتری توسط تجار هندی و چینی خبر می‌دهد. چند ماه قبل زیرفروشی اسلب با کاهش قیمت اسلب صادراتی ایران همراه بود و اکنون با ادامه این زیرفروشی‌ها بازارهای صادراتی ایران نیز متاثر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، یک سال قبل با آغاز جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌ روسیه، فروش با قیمت پایین‌تر محصولات فولادی مانند اسلب در بازارهای جهانی آغاز شد و حالا از هند خبر می‌رسد تاجران چینی محصولات نورد گرم و نورد سرد را با تخفیف ۳۰ تا ۵۰ دلاری در هر تن به هند می‌فروشند. زیرفروشی اسلب توسط روسیه با کاهش شدید قیمت‌ها در بازارهای جهانی همراه بود و همچنان ادامه دارد و اکنون زیرفروشی محصولات چینی‌ قیمت‌ها در بازارهای جهانی را تهدید می‌کند. اسنهدیپ بوهرا، مدیر موسسه رتبه بندی Fitch در هند گفت: چینی‌ها تخفیف‌هایی ارائه می دهند و ما شاهد رشد خوبی در بخش خودرو و ساخت و ساز هند هستیم.

براساس آمار هند دومین تولیدکننده بزرگ فولاد خام در جهان است ولی زیرفروشی محصولات چینی باعث شده تا واردات فولاد از چین به بالاترین میزان در طول ۶ سال گذشته برسد و رویترز از امضای قراردادهای بیشتری توسط تجار هندی برای واردات محصولات فولادی در ماه‌های آینده خبر می‌دهد. گفته می‌شود بخش ساخت و ساز و خودرو در هند مشتریان اصلی محصولات نورد گرم و سرد چین هستند و از قرارداد با چینی‌ها رضایت دارند زیرا خرید محصولات فولادی با قیمتی کمتر از نرخ روز، حاشیه سود آنها را افزایش می‌دهد.

چرا زیر فروشی؟

نشریه متال‌ بولتن در گفت‌وگو با تجار چین به خصوص فعالان بازار فلزات شانگهای مدعی شد ضعف شدید تقاضا باعث شده تا چینی‌ها محصولات فولادی را با تخفیف بفروشند. پیش از این انتظار می‌رفت در نیمه گرم سال تقاضا از سوی بخش ساخت و ساز چین تقویت شود. چهار ماه قبل نیز داده‌های اقتصادی چین از احتمال رشد اقتصادی در این بخش خبر می‌داد ولی بازار مسکن چین دچار رکود شد تا فولاد چین به بازارهای جهانی سرریز شود. حالا گزارش‌ها نشان می‌دهد آنها با هدف تشویق خریداران به فروش محصولات خود تخفیف قابل توجهی ارائه می‌دهند.

محصولات فولادی ایران اصیر زیرفروشی

اسلب صادراتی ایران یکی از قربانیان زیرفروشی محصولات فولادی در بازارهای جهانی است. قیمت هر تن اسلب صادراتی ایران در آخرین معاملات ۴۷۰ دلار به ازای هر تن بود در حالی‌ که انتظار می‌رفت قیمت اسلب ایران بالاتر از ۵۰۰ دلار در هر تن باشد. از طرفی داده‌های آماری نشان می‌دهد قیمت پایین محصولات فولادی تمایل تولیدکنندگان به صادرات را کاهش داده‌ است.

آمار غیررسمی نشان می‌دهد صادرات زنجیره فولاد در طول ۳ ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۱ میلیارد و ۶۵۶ میلیون دلار بود و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۷ درصد رشد کرده‌ است ولی در صورت ادامه‌ زیرفروشی در بازار جهانی فولاد شرایط در ادامه سال تغییر خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =