• ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
  • کد خبر: 40358
  • readingTime: ۱ دقیقه
قراضه آهن

قیمت قراضه آهن در بازارهای جهانی طی ۱۸ ماه گذشته بیش از ۵۰ درصد و در سال میلادی ۲۰۲۳ نیز حدود ۲۰ درصد کاهش یافته‌ است و با وجود این کاهش‌ها، گزارش‌ها از رکود سنگین بازار قراضه آهن در چین و ترکیه خبر می‌دهد. در طول ماه‌ گذشته‌ کشتی‌های حامل قراضه آهن در بنادر مختلف به گِل نشسته‌اند و مشتری ندارند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ۱۵ ماه قبل قیمت هر تن قراضه در بازارهای جهانی به ۷۰۰ دلار رسید ولی در اوج خوش‌بینی‌ها روند ریزشی قیمت قراضه آغاز شد و خیلی سریع به سمت کانال‌های قیمتی پایین‌تر فروریخت. ۶۰۰ دلار، ۵۰۰ دلار و حتی کانال قیمتی ۴۰۰ دلار شکسته شد و قیمت هر تن قراضه در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲ به ۳۵۵ دلار رسید. با این حال خبر تعلیق محدودیت‌های کرونایی در چین دلیلی شد تا قراضه آهن بار دیگر صعودی شود و در ۳ ماه اول سال ۲۰۲۳ به کانال قیمتی ۴۵۰ دلار بازگردد. در منطقه آسیا نیز زلزله بزرگ ترکیه باعث شد تا فولادسازان این کشور تقاضا برای قراضه آهن را افزایش دهند. بلومبرگ در گزارشی از تمایل صادرات قراضه آمریکا به ترکیه خبر داد ولی عطش تقاضای فولادسازان ترکیه خیلی زود فروکش کرد و در کنار کاهش تقاضا در چین منجر به افت شدید قیمت قراضه در بازارهای جهانی شد.

قیمت هر تن قراضه آهن از اول سال ۲۰۲۲ تابه‌حال بیش از ۵۰ درصد کاهش‌ یافته‌ است، ضمن‌ اینکه قراضه آهن در سال ۲۰۲۳ نیز کارنامه مثبتی ندارد. قیمت قراضه در این شش ماه بیش از ۲۰ درصد سقوط کرد و در بورس فلزات لندن حدود ۳۷۰ دلار معامله می‌شود. اگرچه قیمت فعلی قراضه نسبت به کف قیمتی سال ۲۰۲۲ بالاتر است ولی گزارش‌ها از کاهش شدید تقاضا به‌خصوص در ترکیه و چین خبر می‌دهد.

نشریه متال بولتن گزارش می‌دهد؛ محموله بعضی از قراضه‌های وارداتی به بندر شانگهای چین روی کشتی بدون مشتری باقی‌مانده‌ است. تعداد خریداران کم است و کمتر از قیمت‌های روز راضی به خرید قراضه آهن می‌شوند. شرایط در ترکیه به‌مراتب از بنادر چین بدتر است؛ زیرا رکود سنگین و کم‌سابقه‌ای بر بازار قراضه ترکیه حاکم‌ است و ادامه این روند شاید منجر به ریزش قیمت قراضه در مابقی ماه‌های سال ۲۰۲۳ شود. فعالان بازار عقیده دارند؛ قراضه آهن ممکن است به کف‌ قیمتی سال ۲۰۲۰ یعنی در محدوده ۲۳۰ دلار نزدیک شود، البته پیش از آن باید از کف قیمتی سال ۲۰۲۲ یعنی ۳۴۰ دلار عبور کند.

آیا قیمت قراضه به سمت کف‌های پایین‌تر حرکت می‌کند؟ ریزش قیمت محصولات فولادی مانند میلگرد نیز بر رکود بازار قراضه آهن افزود. یک تاجر چینی دراین‌باره به متال‌بولتن گفت: در بازار تقاضای قوی وجود ندارد که انتظار حفظ کف قیمتی فعلی را داشته‌ باشیم به نظرم ریزش‌های سنگین‌تری اتفاق می‌افتد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =