یزدی زاده

تا ۱۰ سال قبل ما یک واردکننده بزرگ فولاد بودیم و امروز به صادرکننده تبدیل شده‌ایم و این بدان معناست که هم نیاز داخلی و هم صادارت تامین شده است.

منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در گفتگو با ایراسین، با اشاره به عنوان مرد سال فولاد ایران که توسط فعالان بازار فولاد و مواد اولیه در کنفرانس استیل پرایس به وی اهدا شد، گفت: تمام شرکت های زنجیره فولاد با اتخاذ استراتژی‌هایی همانند ایجاد تنوع در خط تولید و استانداردسازی محصولات، می توانند زمینه را برای رشد تولید محصولات فولادی در کشور فراهم آورند.

یزدی زاده در ادامه افزود: خوشبختانه با هدف‌گذاری‌هایی که در صنعت فولاد مانند سند چشم‌انداز کشور در افق 1404 مبنی بر تولید 55 میلیون تن فولاد انجام شد، طی سال‌های اخیر توسعه و افزایش تولید در این صنعت به‌ خوبی اتفاق افتاد و مشاهده می‌شود که هر سال تولیدات صنعت فولاد کشور چه در بخش بالادست و چه در بخش پایین‌دست در حال افزایش است.

وی با اشاره به افزایش نوآوری در صنعت فولاد کشور، گفت: فناوری مورد استفاده در ذوب آهن در ۸۰ درصد شرکت‌های فولادی دنیا استفاده می‌شود. ما به صورت صحیح عمل می‌کنیم و این نکته را باید گفت که ذوب آهن از هیچ یک از سه مولفه نیروی انسانی ارزان، گاز فراوان و معادن سنگ آهن برخوردار نیست. ما باید بحث افزایش سرمایه را انجام می‌دادیم تا دریچه‌ای برای تامین منابع داشته باشیم ضمن این که پیگیری برای ترمیم برند شرکت که خیلی آسیب دیده بود صورت می‌گرفت.

یزدی زاده با تاکید بر این موضوع که به خودکفایی در صنعت فولاد نزدیک هستیم، گفت: اگر آمار تولید 5 سال اخیر به‌ویژه حوزه مقاطع فولادی مورد بررسی قرار گیرد، به‌طور تقریبی در هر سال حدود 10 درصد به تولید این محصولات اضافه شده و در مقابل از میزان واردات آن‌ها کاسته شده است. این نشان می‌دهد که صنعت فولاد کشور به‌ویژه در بخش مقاطع، هر سال به خودکفایی نزدیک می‌شود. ضمن اینکه آهنگ رشد تولید این محصولات در کشور ما، بیش از آهنگ جهانی است و تنها یکی دو کشور هستند که سرعت رشد تولید فولاد در آن‌ها از ایران بیشتر بوده است. اکنون زمان بالندگی فولاد ایران فرا رسیده است و باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و جامع، همین راه را ادامه داد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، با تاکید بر عدم رشد میزان مصرف محصولات فولادی متناسب با میزان رشد تولید در کشور، گفت: مصرف محصولات فولادی در کشور طی سال‌های اخیر نتوانسته متناسب با میزان تولید رشد کند. این امر ناشی از کاهش ساخت‌وساز و عدم فعال‌سازی پروژه‌های عمرانی بوده که موجب شده مصرف محصولات فولادی به‌ویژه در بخش مقاطع طویل با کاهش مواجه شود.

یزدی زاده در ادامه افزود: با این حال توانسته ایم محصولات جدیدی را نسبت به سال گذشته روی مدار تولید قرار دهیم مانند ورقه های سازه های فولادی و تیرآهن های بال پهن و آهن آرک.  در نتیجه از طریق این محصولات بخشی از ترمیم اقتصاد کار را انجام دهیم.  

وی از افزایش سرمایه شرکت به عنوان یک تصمیم ارزشمند در راه نجات و تعالی ذوب آهن اصفهان نام برد و گفت: با نظارت سازمان بورس سرمایه این شرکت از ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۶ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته که می‌توان گفت رشد ۸۵ درصدی داشته است.

یزدی زاده در ادامه با اشاره به کمبود مواد اولیه فولادکاران، گفت: لازمه افزایش تولید و تکمیل ظرفیت فولادسازی‌ها وابسته به تامین کافی و به‌ موقع مواد اولیه است. می‌توان نتیجه گرفت که زنجیره صنعت فولاد از تامین مواد اولیه تا تولید محصولات نهایی و صادرات به یکدیگر مرتبط هستند.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: ظرفیت تولید برای اغلب محصولات فولادی در کشور وجود دارد و بخش مهمی از ظرفیت تولید شرکت‌ها مانند ذوب آهن به دلایل گوناگون مانند عدم تامین مواد اولیه خالی مانده است. به‌طور مثال ذوب آهن بالاترین ظرفیت تولید را برای تولید انواع مقاطع فولادی مانند تیرآهن، نبشی، ناودانی و سایر مقاطع طویل در میان تمام شرکت‌های کشور دارد. علاوه بر این، ذوب آهن دارای توانایی تولید محصولات صنعتی است. به‌طور مثال ریل از جمله مهم‌ترین مقاطع طویل فولادی است که سال‌های گذشته کشور ما این محصول را به وفور وارد می‌کرد اما ذوب آهن به این عرصه وارد شده و ضمن تامین این محصول، اخیرا در میان تامین‌کنندگان ریل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز قرار گرفته است.

یزدی زاده در ادامه با اشاره به وجود بزرگترین جنگل دست کاشت در کنار این صنعت با هدف پالایش محیط زیست گفت: مدیریت ذوب آهن همواره بر مدیریت انرژی و مصرف آب تاکید فراوان داشته بگونه‌ای که هم اکنون با کمترین برداشت آب و بهره گیری از سیستم پساب و باز چرخانی شاهد کاهش چشمگیر مصرف آب هستیم. همچنین اقدامات بسیاری برای کنترل آلایندگی و کاهش ان انجام گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه باید در صنعت فولاد خطوط تولید انعطاف پذیری داشت تا استراتژی رقابتی بین شرکت ها در عرصه تولید حفظ شود، تصریح کرد: ایجاد تنوع در محصول و خطوط تولید باعث می‌شود که اگر زمانی مصرف و سفارش یک محصول با کاهش مواجه شد، واحد فولادساز بتواند با تولید محصولات دیگر، خلا نبود تقاضا برای محصول مزبور را جبران کند. البته در این موضوع تفاوتی میان بازار داخلی و بازارهای صادراتی وجود ندارد.

یزدی زاده در ادامه افزود: خوشبختانه توانایی ایجاد تنوع در محصولات تولید در شرکت ذوب آهن همواره وجود دارد. به‌طوری که اگر کاهش مصرف در برخی از محصولات به‌ویژه در حوزه ساختمانی اتفاق افتاد، این شرکت می‌تواند با تولید انواع محصولات صنعتی و سایر محصولات، ظرفیت و تولید خود را حفظ کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =