• ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
  • کد خبر: 39147
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (دوشنبه، ۲۹ خرداد) با یک‌هزار و ۳۰۴ واحد افزایش در ارتفاع ۲‌میلیون و ۱۶۴ هزار واحدی ایستاد.

به گزارش ایراسین، شاخص هم‌وزن با پنج هزار و ۳۴۰ واحد افزایش به ۷۳۷ هزار و ۹۹۹ واحد و شاخص قیمت با سه هزار و ۱۰۳ واحد رشد به ۴۲۸ هزار و ۹۱۴ واحد رسید.

امروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۱ میلیارد و ۴۶۸ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۹ هزار و ۲۹۳ میلیارد ریال معامله شد.

پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک‌هزار و ۱۷۱ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۸۹۳ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۴۷۴ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۳۵۵ واحد و گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) با ۳۲۵ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل پتروشیمی نوری (نوری) با ۹۹۴ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۶۷۱ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۴۵۸واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۴۳۷ واحد و فولاد خوزستان (فخوز) با ۴۰۷ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، گروه مالی شهر (شهر)، بانک ملت (وبملت)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، بانک تجارت (وتجارت) و لیزینگ خودرو غدیر (ولغدر) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه بانک‌ها هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۹ هزار و ۴۴۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز امروز ۲۵۰ واحد افزایش داشت و به ۲۷ هزار و ۸۱۴ واحد رسید.

در این بازار بیش از هشت میلیارد و هشت میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۳۲۶ هزار و ۹۰۲ نوبت بود.

سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، ایران خودرو دیزل (خاور)، پلیمر آریاساسول (آریا)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، نفت ایرانول (شرانل)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

در مقابل بهار رز عالیس چناران (عالیس)، صنعتی مینو (غصینو)، تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی)، تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) و زغال سنگ پرورده طبس (کزغال) با تأثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

حجم و ارزش معاملات

امروز بازار سهام در مجموع بورس و فرابورس شاهد معاملاتی به ارزش ۲۹۸ هزار و ۸۷۱ میلیارد تومان بود. از این میزان اما تنها هفت هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان سهم معاملات خرد سهام، صندوق‌های سهامی و حق تقدم بود.

امروز همچنین حجم معاملات نیز کماکان پایین بود و در سطح ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون برگه سهم درجا زد.

عملکرد حقیقی‌ها

در پایان معاملات امروز بازار سهام مشخص شد که حقیقی‌ها بیش از ۴۸۴ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. این در حالی بود که صندوق‌های درآمد ثابت شاهد ورود ۴۲ میلیارد تومان پول حقیقی بودند. گروه‌های سرمایه‌گذاری، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی بیشترین میزان ورود پول حقیقی را در روز جاری ثبت کردند. این در حالی است که گروه بانکی شاهد خروج ۳۸۰ میلیارد تومانی پول حقیقی بود.

بیشترین ارزش معاملات را گروه بانکی با ثبت رقم ۱,۲۱۶ میلیارد تومان (۱.۶ برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های خودرویی با ارزش معاملات ۹۲۹ میلیارد تومان (۱.۱ برابر میانگین هفتگی) و انبوه سازی با ارزش معاملات ۵۰۷ میلیارد تومان (۰.۸ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۱,۶۹۲ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای دومین روز متوالی با ثبت رقم ۴۸۵ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. این درحالی است که در یک هفته گذشته از شدت خروج نسبت به میانگین ماهانه کاسته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =