• ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
  • کد خبر: 38948
  • readingTime: ۲ دقیقه
دلار

قیمت دلار در ابتدای داد و ستدهای روز گذشته مسیر افزایشی داشت اما در ادامه روز، روند کاهشی به خود گرفت. اما کارشناسان آینده بازار ارز را چگونه پیش‌بینی می‌کنند؟

به گزارش ایراسین به نقل از تجارت نییوز، روز چهارشنبه قیمت دلار صبح را در روند افزایشی آغاز کرد و به کریدور ۵۰ هزار تومانی نزدیک شد اما در میانه روز این روند در جریان مخالف قرار گرفت. این اسکناس با کاهش قیمت به کف کانال ۴۹ هزار تومانی برگشت. پنج کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز آینده بازار ارز را پیش‌بینی کرده‌اند.

کف قیمت دلار محدوده ۴۹ هزار تومانی است

علی طباطبایی، کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به اینکه اثر اخبار خوب در بازار خنثی شده است به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت دلار در مسیر طبیعی خود در حرکت است و بار دیگر با اخبار خوب و متفاوت می‌تواند به کانال‌های قیمتی پایین‌تر ورود کند. اگر چنین خبری اتفاق نیفتد قیمت این اسکناس دوباره در مسیر افزایشی قرار می‌گیرد.»

وی افزود: «شوک‌های بازدارنده قیمتی در کوتاه‌مدت بر بازار ارز تاثیر می‌گذارد؛ اما تمام این موضوعات مقطعی است و باید انتظار آغاز صعود قیمت دلار را داشته باشیم.»

وی خاطرنشان کرد: «کف قیمت دلار محدوده ۴۹ هزار تومانی است و در میان‌مدت و محدوده زمانی ۶ ماهه سقف این اسکناس کانال‌های بالاتر قیمت است.»

طباطبایی با اشاره به تلاش‌ها و سیگنال‌های سیاستگذار برای روند کاهشی در بازار ارز اظهار داشت: با تمام تلاش‌های بازارساز، دلار باز هم مسیر صعودی خود را خواهد رفت.

دلار در بازه اصلاح قیمتی است

همچنین عبداله مشکانی، کارشناس اقتصادی با اشاره به جو مثبت اخبار در روزهای گذشته و سرکوب قیمت دلار توسط سیاستگذار گفت: «بر اساس تجربه سال‌های گذشته در ارتباط با دلار، هرگاه این اسکناس به سقف قیمتی رسیده ۶ ماه تا یک سال بعد ۳۰ درصد افت و اصلاح قیمتی داشته است.»

وی توضیح داد: «در ماه‌های گذشته دلار تا ۶۰ هزار تومان رسید و با اصلاح ۳۰ درصدی قیمت ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان برای این اسکناس پیش‌بینی می‌شد. بنابراین احتمالا به این منطقه خواهد رسید.»

چه زمان سقف قبلی دلار شکسته می‌شود؟

آیا دلار در سال جاری سقف قبلی را خواهد شکست، مشکانی در پاسخ به این سوال گفت: «امسال بعید است که دلار سقف قبلی را رد کند. احتمالا در سال جاری همین حدود ۵۰ هزار تومان با اندکی افزایش یا کاهش برای این اسکناس حفظ می‌شود.»

معامله‌گران حرفه‌ای در فاز انتظاری هستند

کامبیز افسری، کارشناس اقتصادی و فعال بازار ارز گفت: «فعلا بازارهای مالی ریزشی است و قیمت، ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان است. در بازار اکثرا فروشنده هستند خریداری فعلا وجود ندارد. بازار شُل است و معامله‌گران حرفه‌ای در فاز انتظاری قرار دارند.»

وی در ادامه تاکید کرد: «با اخبار می‌توان بازار را تحت تاثیر قرار داد، می‌توان نوسان‌هایی ایجاد کرد اما این شرایط نمی‌تواند مستمر باشد. زیرا مملکت به پول احتیاج دارد. این طور اخبار یکسری را فروشنده می‌کند و برخی نیز دست

افسری علاوه بر آن به کاهش ساعت کار بانک‌ها و تاثیر آن بر مبادلات تجاری اشاره کرد و افزود: «از ساعت کار بانک‌ها و ادارات دولتی کم شده است. این موضوع در بازار تاثیر می‌گذارد. ساعت اداری و تجاری یک کشور باید با هم انطباق داشته باشد.»

وی با اشاره به اینکه کسب و کارها احتیاج به بانک دارند و گردش مالی حکم خون را در بازارهای مالی دارد توضیح داد: در حال حاضر ساعت کاری بانک‌ها از ۶ و نیم صبح تا یک و نیم ظهر است. این موضوع حجم گردش مالی کسب و کارها را پایین می‌آورد. فعالان اقتصادی یا کسبه تا حوالی ۱۰ شب کار می‌کنند و از آن طرف ۱۰ تا ۱۱ صبح شروع به کار بازار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =