حمیدرضا صالحی نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز که تحریم افزایش یافته، ثبات اقتصادی را باید افزایش دهیم؛ نباید صادرات را ممنوع اعلام کنیم. صادرکننده ها امضای قراردادهای خود را انجام داده اند و نباید یکباره آن را ممنوع اعلام کرد.

حمیدرضا صالحی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین در پاسخ به این سوال که عوامل وابستگی دولت ها در ایران به اقتصاد نفتی کدام است، گفت: بر اساس اسناد بالادستی ۸۰درصد درآمد کشور باید از طریق صادرات غیر نفتی صورت می گرفت. نبود این گونه صادرات به اقتصاد نفتی باز می گردد و دولت های متعدد نیز همواره به آن وابستگی داشته اند.  
وی در ادامه افزود: علی رغم اینکه رهبری بارها بر اقتصاد مقاومتی تاکید کردند و گفتند خود را آماده کنید برای روزی که از شما نفت نخرند، متاسفانه در مصرف و فروش نفت پیشروی کردیم.
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: صادرات غیر نفتی عزمی جدی نیاز دارد؛ همچنین زیر ساخت های اقتصاد باید اصلاح شود و به سمتی رویم که برای داشته های خود ارزش قائل شویم تا دنیا نیز درآمد ارزی خود را در اختیار آن بگذارد.  
وی در پاسخ به تصمیمات شتابزده دولت در قوانین و بخشنامه های صادرات تولید داخل بخصوص حوزه فولاد، گفت: بنده به دولت به خاطر سیاست های ضد تشویقی در حوزه صادرات انتقاد دارم. دولت همواره می خواهد با سکان قبلی حرکت کند در حالیکه نگاه ها باید تغییر کند.  
صالحی ادامه داد: امروز که تحریم افزایش یافته، ثبات اقتصادی را باید افزایش دهیم؛ نباید صادرات را ممنوع اعلام کنیم. صادرکننده ها امضای قراردادهای خود را انجام داده اند و نباید یکباره آن را ممنوع اعلام کرد یا برای کنترل یک چالش با وضع بخشنامه برای عوارض کالا، مشکلات بیشتری ایجاد کنیم.
وی با اشاره به موفقیت ایران در صادرات به کشورهای همسایه، تصریح کرد: ما در بازار عراق نسبت به اروپایی ها موفق بوده ایم که باید خدمات فنی و مهندسی را در این کشور افزایش دهیم.
عضو اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: در بازار عراق رئیس جمهور ما با رئیس جمهور ترکیه رقیب است؛ نه ما بعنوان بنگاه اقتصادی. اما جنس دولت بر مبنای درآمد نفتی است در حالیکه اردوغان بر مبنای نفت پیش نمی رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =