سیف‌الله امیری

مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ذخایر فعلی سنگ آهن اظهار کرد: براساس برآوردهایی که انجام شده ذخایر سنگ آهن ایران حداقل تا سال ۱۴۱۶ پاسخگوی صنایع فولادی است.

به گزارش ایراسین، سیف‌الله امیری در این زمینه گفت: با توجه به اطلاعات و آماری که از میزان ذخایر سنگ آهن ایران داریم و همچنین درنظر گرفتن برنامه‌های توسعه‌ای در این بخش بطور یقین تا ۱۲ سال پس از برنامه ۱۴۰۴ در بخش فولاد سنگ آهن برای کارخانه‌ها در اختیار داریم.

امیری در ادامه افزود: اکنون ۷/۲ میلیارد تن سنگ آهن ذخایر ثبت شده ایران است و با مدنظر قرار دادن این نکته که به ازار هر تن تولید فولاد نزدیک به ۳ تن سنگ آهن باید استفاده شود می‌بینیم برای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد رقمی نزدیک به ۱۶۵ میلیون تن سنگ آهن لازم داریم.

امدیرکل دفتر صنایع معدنی تصریح کرد: با درنظر گرفتن روند تکمیل پروژه‌های فولادی تا پایان برنامه تعیین شده برآورد کرده‌ایم نزدیک به ۸۰۰ هزار تن از سنگ آهن موجود استفاده شود و پس از این دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تنی مابقی سنگ آهن فعلی تا ۱۲ سال نیاز کارخانه‌ها را تامین خواهد کرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: این آمار تاکیدی بر اهمیت توجه به اکتشاف و دستیابی به ذخایر جدید سنگ آهن در کشورمان است چون در غیر این صورت اصولا ارزش اقتصادی تولید فولاد در ایران از دست خواهد رفت و نمی‌توانیم زنجیره تولید را در کشورمان حفظ کنیم.

امیری معتقد است واردات سنگ آهن از سایر نقاط جهان راهکار منطقی برای صنعت فولاد ایران نیست و باید با استفاده از پتانسیل‌های داخلی و رشد سطح اکتشافی تلاش کنیم ارزش افزوده بالاتری برای کشور ایجاد کنیم.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره سیاست عوارض صادراتی نیز به خبرنگار ما گفت: برهمین اساس و توجه به اهمیت حفظ ارزش افزوده تولید داخلی فولاد و همچنین حفظ زنجیره تولید که برای تکمیل شدن آن سرمایه‌گذاری هنگفتی صورت گرفته موضوع عوارض ۲۰ درصدی صادرات سنگ آهن مطرح شده است.

وی تاکید کرد: این سیاست به هیچ عنوان غیرمنطقی نیست بلکه کاملا براساس اصول و منافع ملی صنایع فولادی ایران است و نباید درمقابل آن با احساسات یا بدون مطالعه سخن گفته شود، چون اگر امروز همچنان صادرکننده سنگ آهن باشیم و اندکی درآمد ارزی داشته باشیم پس یک دهه آینده قطعا میلیاردها دلار زیان اقتصادی را تجربه می‌کنیم.

این مقام مسئول معتقد است، سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اعمال عوارض صادراتی در سنگ آهن متناسب با نیاز معادن جهت استفاده از منابع ارزی حاصل از صادراتشان بوده است به این دلیل که این معادن برای تامین نیازها و خرید ماشین‌آلات قطعا به ارز نیاز داشتند و براساس همین رویکرد هرگز تصمیم به ممنوع کردن یکباره صادرات سنگ آهن نبوده و به تدریج اینکار با استفاده از تعرفه اجرایی می‌شود.

امیری درباره میزان صادرات سنگ آهن طی سال گذشته نیز اظهار کرد: ۸.۵میلیون تن صادرات سنگ‌آهن در سال گذشته ثبت شده که با درنظر گرفتن سیاست‌های فعلی قطعا سال جاری این رقم کمتر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =