علیرضا حائری

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران با اشاره به اهمیت توجه به توسعه صنعت نساجی اظهار کرد: ده درصد اشتغال نساجی در تولید فرش ماشینی خلاصه شده که ارزش افزوده بالایی برای اقتصاد ایران ایجاد کرده است.

علیرضا حائری در گفتگو با خبرنگار ایراسین در این زمینه گفت: ۱۳ درصد از واحدهای صنعتی نساجی مربوط به تولید فرش ماشینی است و سهم ۶۰ درصدی صادرات نساجی در این بخش خلاصه شده است.

وی در ادامه افزود: آمارهای موجود نشان می‌دهد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در صنعت نساجی هم اکنون فعال است و از این تعداد ۳۰ هزار نفر یعنی معادل ۱۰ درصد در کارخانه‌های تولیدکننده فرش ماشینی فعال هستند که این نشان‌دهنده پتانسیل بالای تولید فرش ماشینی در ایران است.

به گفته عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران صنعت نساجی بخصوص تولید فرش ماشینی طی دهه‌های اخیر توسعه قابل توجهی داشته و توانسته ارزش افزوده قابل قبولی در ایران ایجاد کند از این رو می‌توانیم با استفاده از این جایگاه برای اشتغالزایی و ارز آوری مناسبی ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: صنعت تولید فرش ماشینی در ایران توانسته خود را با بالاترین فناوری‌های روز جهان همسو کند و به همین دلیل در بازارهای صادراتی می‌توانیم رقابت قابل قبولی با سایر تولید کنندگان داشته باشیم.

حائری درباره کارخانه‌های فعال در این زمینه به خبرنگار ما گفت: نزدیک به ۹ هزار واحد صنعتی نساجی در بخش‌های مختلف فعال هستند که ۱۲۰۰ واحد یا نزدیک به ۱۳ درصد جزو واحدهای پروانه‌دار در بخش تولید فرش ماشینی هستند.

وی اظهار کرد: مجموع ظرفیت نصب شده این صنعت در کشور افزون بر ۱۲۰ میلیون مترمربع است و تولید عملی آن در سال گذشته بیش از ۹۰ میلیون مترمربع بوده است که ارزش تولیدات سالیانه این محصول را به حدود ۲۲۵ هزار میلیارد ریال یا دو میلیارد دلار می‌رساند.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال نیز تولید در همین حدود باشد، خاطرنشان‌کرد: از حدود ۳۰۰ هزار نفر شاغل در بخش نساجی کشور، نزدیک به ۳۱ هزار نفر یعنی در حدود ۱۰ درصد آن در این بخش فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، هدفگذاری انجام شده برای صادرات انواع کفپوش‌ها و فرش ماشینی در سال گذشته افزون بر  ۵۰۰ میلیون دلار بوده است که در حدود ۸۰ درصد این هدف محقق شده است .

حائری ضمن تاکید بر تولید مشابه سال گذشته در این بخش از صنعت نساجی اظهار کرد: این بخش از صنعت به‌درستی در بین پنج رشته منتخب صنعت نساجی در برنامه راهبردی توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت دیده شده و تولید آن برای سال‌ ۱۴۰۴ بیش از ۱۵۰ میلیون مترمربع هدفگذاری شده است.

وی بیان داشت: مصرف بازار داخلی در حدود ۵۵ میلیون مترمربع در سال تخمین زده و ارزش آن معادل ۱۳۷ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود، همچنین با فرض رشد ترکیبی سالیانه پنج درصدی، حجم تقاضای بازار داخل در سال ۱۴۰۴ در حدود ۸۵ میلیون مترمربع پیش بینی می‌شود که با قیمت‌های امروز ارزشی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال خواهد داشت.

این کارشناس صنعت نساجی افزود: اگر تولید همچنان همان ۱۵۰ میلیون متر مربع فرش ماشینی در سال ۱۴۰۴ تثبیت شده باشد از این میزان نزدیک به ۹۰ میلیون متر مربع مازاد تولید داریم و باید از هم اکنون برای صادرات آن برنامه‌ریزی منطقی داشته باشیم.

وی درباره میزان ارزآوری این میزان صادرات نیز به خبرنگار ما گفت: قیمت هر مترمربع از فرش ماشینی برای صادرات در تاریخ یاد شده احتمالا ۳۰ دلار است و محاسبه مازاد نیاز داخلی می‌تواند دو میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد.

حائری تاکید کرد: برای حفظ بازارهای صادراتی و همچنین دستیابی به اهداف تعیین شده باید در بازارهای هدف با استفاده از ارتباطات سیاسی و تجاری نمایشگاه‌های دائمی برپا کنیم تا براساس نیاز و سلیقه بازار هدف همچنان سهم بالایی برای خودمان متصور باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: محصولاتی همچون فرش ماشینی به صورت موردی قابلیت صادرات نداشته و باید برای صادرات پایدار برنامه‌ریزی دقیقی از سوی مسئولان ارایه شود چون حضور مستمر و برقراری نمایشگاه‌های دائمی از عهده تولیدکنندگان ایران در شرایط فعلی خارج است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =