کشانی

عضو هیات مدیره ایرالکو با اشاره به اهمیت توجه به زنجیره تولید آلومینیوم اظهار کرد: آلومینیوم بطور کلی جایگاه‌ویژه‌ای در صنایع به خود اختصاص داده و باید برای استفاده حداکثر از این جایگاه تکمیل زنجیره را در کشورمان اولویت قرار دهیم.

محمد کشانی در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: خوشبختانه برای تولید آلومینیوم برنامه‌ریزی‌های مناسبی صورت گرفته اما هنوز تا تکمیل زنجیره فاصله داریم و باید برای استفاده بهینه از این صنعت برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم.

کشانی در ادامه افزود: امروز از سه تولیدکننده عمده آلومینیوم ایران فقط یکی از واحدها براساس ظرفیت‌های برنامه‌ریزی شده مشغول تولید است و دو واحد دیگر به دلیل کمبود مواد اولیه نمی‌توانند آنطور که برنامه‌ریزی شده تولید داشته باشند.

وی دلیل بروز چنین اتفاقی را وابستگی آلومینیوم ایران به واردات مواد اولیه اعلام کرد و گفت: کارشکنی‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران باعث شده تا این مشکل ایجاد شود، اما می‌توانیم با مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق این معضل را نیز با استفاده از همکاری‌های گسترده برطرف کنیم.

عضو هیات مدیره ایرالکو معتقد است، رشد و توسعه زنجیره تولید در این صنعت می‌تواند صنایع پایین دستی را هم در پویایی خاصی قرار دهد درحالی که اکنون متاسفانه ارتباط خوبی میان صنایع بالادستی و پایین دستی شکل نگرفته و فراموش نباید کرد که ارزش افزوده واقعی در صنایع پایین دستی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به دستاوردهای صنعت فولاد ایران اظهار کرد: سیاست‌گذاری‌ها و همت فعالان عرصه تولید فولاد کشورمان باعث شد تا با استفاده از ذخایر گسترده معدنی زنجیره تولید در این صنعت را در جایگاه منطقی خود قرار دهیم، بنابراین حالا که چنین تجربه‌ای در کارنامه صنعتی کشورمان ثبت شده می‌توانیم از آن برای تکمیل زنجیره آلومینیوم نیز اگرچه تفاوت‌هایی وجود دارد، ایجاد کنیم.

کشانی معتقد است برای دستیابی به جایگاه قابل اعتماد صنعت آلومینیوم ایران باید کارگروهی تخصصی در این زمینه تشکیل شود تا بتوانیم متناسب با پتانسیل‌ها و امکانات موجود برای آینده این صنعت نیز همانند فولاد سندی قابل اتکاء ارایه کنیم.

وی در ادامه افزود: البته کار با ایجاد یک سند چشم انداز پایان نخواهد یافت و از آنجایی که آلومینیوم در صنایع امروزی کاربرد بالایی دارد می‌طلبد که از همین امروز به فکر تولید محصولات آلومینیومی با فناوری‌های نوین باشیم و از تولید سنتی فاصله بگیریم.

عضو هیات مدیره ایرالکو درپایان تاکید کرد: برخی مطرح کرده‌اند در شرایط فعلی با توجه به پتانسیل‌های معدنی و مواد خام الومینیوم در ایران منطقی نیست که سرمایه‌گذاری خاصی در این زمینه صورت بگیرد، اما این گروه باید درنظر داشته باشند که آلومینیوم تکمیل کننده زنجیره‌های بسیاری در صنایع پایین دستی است که اگر نتوانیم برای آنها پاسخ مناسب داشته باشیم اصولا این زنجیره‌ها یا ایجاد نمی‌شوند یا اینکه به دلیل وابستگی از بین خواهند رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =