بورس

بازار سهام درحالی کار خود را در اردیبهشت ماه شروع کرد که سهام خرد موفق به کسب بازدهی بالایی درمقایسه با سهام بزرگ شدند. پرویز خالقی، کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد: این حرکت جزئی از روند طبیعی بازار سرمایه است. در طول یک روند معمولا ابتدا یک موج صعودی از سهام کوچک شروع می‌شود. سپس با ورود بیشتر نقدینگی سهام‌ بزرگ حرکت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل اولین هفته از اردیبهشت ۱۴۰۲ را باوجود اینکه تنها سه روز معاملاتی داشت، با صعود پشت سر گذاشت و ارزش معاملات خرد در سطوح بالا حفظ شد. دراین میان شاخص هم‌وزن در روزهای اخیر رشد و بازدهی بیشتری در کارنامه خود ثبت کرد و اقبال بازار سرمایه به سمت سهام شرکت‌های کوچک بیشتر بوده است. شاخص هم‌وزن سیر صعودی خود را در نخستین هفته ماه جدید با بازدهی ۳.۳۸ درصدی حفظ کرد؛ به این ترتیب شاخص هم‌وزن از سطح ۷۶۰ هزار و ۷۵۵ واحد در نخستین ساعت معاملاتی در هفته گذشته به ارتفاع ۷۸۶ هزار و ۴۹۵ واحد رسید. رشد بیشتر شاخص هم‌وزن، نگرانی بسیاری از سهام‌داران حاضر در بازار را فراهم کرده و در انتظار بازگشت رشد به سمت سهام شرکت‌های بزرگ هستند تا متحمل ضرر و زیان نشوند. شماری از فعالان حاضر در بازار سرمایه نیز به خرید سهام خرد تاکید دارند و مدعی‌اند با خرید سهام شرکت‌های کوچک سود و اقبال بیشتری نصیب سرمایه‌گذاران خواهد شد. ولی سوال اینجاست که چرا سهام بزرگ در بازار درجا می‌زنند درمقابل سهام‌ خرد رشد زیادی دارند؟ آیا باید به خرید سهام شرکت‌های کوچک به جای بزرگ روی آورد؟

فرزین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش به خبرنگار ایراسین می‌گوید: رشد سهام شرکت‌های خرد به سبب دست‌کاری است و اتفاقی طبیعی نیست.

در مقابل پرویز خالقی، کارشناس بازار سرمایه اقبال بورس به سمت سهام شرکت‌های کوچک را طبیعت بازار دانست و در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین بیان می‌دارد: اینکه چرا سهام شرکت‌های بزرگ درجا می‌زنند و سهام‌های کوچک رشد می‌کنند یا بالعکس جز روند طبیعی بازار سرمایه است. چنانچه اکنون مشاهده می‌کنید در آخرین روز کاری هفته گذشته بازار منفی و قرمزپوش بود. ولی در گروه پتروشیمی و فلزات تعداد صف خرید بیشتر بود.

این کارشناس بازار سرمایه حرکت سهام‌ خرد چه به سمت صعود و چه نزول را نشانه‌ای از حرکت کلی بازار می‌داند و می‌گوید: در طول یک روند معمولا در ابتدا یک موج صعودی از سهام کوچک شروع و این سهام مورد اقبال واقع می‌شوند. سپس با ورود بیشتر نقدینگی سهام‌ بزرگ حرکت می‌کنند و در انتهای روند، برعکس ریزش از نمادهای کوچک شروع می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =