• ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
  • کد خبر: 36522
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت 75 دلاری

گزارش ناامیدکننده از رشد اقتصاد آمریکا، بریتانیا و منطقه یورو در کنار افزایش عرضه نفت از سوی روسیه باعث شد تا هر بشکه نفت برنت از ۸۵ دلار تا ۸۱ دلار ریزش کند و حالا کارشناسان از احتمال ریزش بیشتر قیمت نفت می‌گویند در حالی که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ قیمت فروش هر بشکه نفت خام ۸۵دلار پیش بینی شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تصمیم دو هفته قبل اوپک پلاس برای کاهش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه، قیمت هر بشکه نفت را با سرعت از کانال ۷۰ دلار تا ۸۷ دلار افزایش داد و تصور می‌شد روند صعودی قیمت نفت ادامه‌دار باشد ولی قیمت نفت برنت هفته گذشته با کاهش ۴ دلاری از ۸۵ دلار به ۸۱ دلار رسید تا حالا برخلاف دو هفته قبل فعالان بازارهای جهانی از احتمال افت قیمت نفت طی روزهای آینده بگویند. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA در این‌باره گفت: نفت خام WTI به زیر سطح ۸۰ دلار بازگشته است و در صورت از سرگیری تجارت قوی دلار، ممکن است به کاهش خود ادامه دهد. نفت وست تگزاس برخلاف نفت برنت کانال ۸۰ دلار را از دست داد. به‌هر حال فعالان بازارهای جهانی انتظار کاهش قیمت نقت تا ۷۱ دلار را دارند. این در حالی است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ فروش روزانه ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۸۵ دلار پیش‌بینی شده‌است که نتیجه آن درآمد ۶۰۳ هزار دلاری برای دولت است ولی در سال جدید تنها چند روز قیمت نفت به ۸۵ دلار رسیده‌است و در صورت ادامه‌دار بودن ریزش قیمت نفت باید نرخ تسعیر ارز افزایش پیدا کند.

چرا نفت ریزشی شد؟

گزارش‌های ناامیدکننده از اقتصاد آمریکا، بریتانیا و منطقه یورو طی هفته‌ گذشته با واکنش منفی بازار نفت مواجه شد. گزارش‌های ضعیف اقتصادی احتمال افزایش نرخ بهره توسط کشورهای بزرگ را افزایش داد تا در نتیجه با قدرت گرفتن شاخص دلار، نفت و سایر کامودیتی‌ها ریزشی عمل کنند. ضمن اینکه کاهش رشد اقتصادی به معنای کاهش تقاضا برای نفت تعبیر شد تا شرایط برای ریزش بیشتر قیمت مهیا شود. این مسئله به خصوص در گزارش اقتصادی چین اثر منفی بیشتری در بازار نفت دارد. گزارش اقتصادی هفته‌ قبل چین بهتر از پیش‌بینی‌ها منتشر شد ولی در بخشی از گزارش داده‌ها نشان می‌داد همچنان تمایلی به افزایش واردات نفت وجود ندارد. تینا تنگ، تحلیلگر CMC Markets در این‌باره می‌گوید: اگرچه داده‌های تولید ناخالص داخلی چین بهتر از انتظار بود ولی تولید صنعتی و سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت، کمتر از داده‌های اجماع بود که به افزایش قیمت نفت کمکی نکرد.

کاهش شدید تقاضای جهانی برای مصرف بنزین در کنار افزایش صادرات نفت روسیه نیز دلیلی دیگر شد تا نفت برای گذشتن از محدوده ۸۵ دلار ناتوان بماند. investing در گزارشی مدعی شد: بارگیری نفت از بنادر غربی روسیه در ماه آوریل به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۹ یعنی بالای ۲.۴ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =