حریری

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با شاره به شدت گرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین گفت: این اتفاق و درگیری‌های تجاری میان این دو ابرقدرت هیچ تاثیری بر مبادلات تجاری ایران با چین نخواهد داشت.

مجید رضا حریری در گفتگو با ایراسین اظهار کرد: با درنظرگرفتن افزایش تنش اقتصادی میان آمریکا و چین در برخی رسانه‌ها مطرح شده که این اتفاق می‌تواند نتایج مثبتی در روابط تجاری میان ایران و چین داشته باشد که اظهارنظری سطحی و غیرکارشناسی است. بنابراین در این زمینه نمی‌توان بدون توجه به نوع تجارت میان دو کشورها اظهار نظر کرد.

وی در ادامه افزود: قبل از هرگونه اظهار نظری باید به این نکته توجه داشته باشیم که حجم مبادلات تجاری چین و آمریکا نزدیک به ۲۰ برابر مبادلات تجاری ایران با چین ثبت شده، بنابراین مقایسه شاید از ابتدا منطقی نباش؛ اما اگر بخواهیم در این زمینه بحث کنیم باید به نوع مبادلات میان کشورها نیز توجه داشته باشیم.

به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و چین بررسی تجارت میان کشورهای یاد شده دقیقا بیانگر واقعیت جاری و اثرگذاری این اتفاق برسایر روابط تجاری کشورهای مطرح شده است به این دلیل که نوع تجارت کشورهای مطرح با یکدیگر کاملا متفاوت است و نمی‌توان آنها را با یکدیگر مقایسه کرد، به عنوان مثال اقتصاد ایران و چین به دلیل همین نوع مبادلات تجاری مکمل یکدیگر هستند اما چین و آمریکا چنین شرایطی ندارند.

وی تاکید کرد: ایران به عنوان صادرکننده انرژی و مواد اولیه جایگاه ویژه‌ای در مبادلات تجاری چین دارد و از سوی دیگر ایران نیز با توجه به نیاز تامین تجهیزات و فناوری‌هایی که دارد چین را شریک اول خود می‌داند؛ این درحالی است که شرایط درباره تجارت میان آمریکا و چین کاملا متفاوت است، چون آمریکا از چین محصول ساخته شده وارد می‌کند و چین به فناوری‌های نوین و سرمایه‌های آمریکایی چشم دوخته است.

حریری معتقد است، اگرچه روابط سیاسی تعیین کننده موفقیت یا عدم موفقیت تجارت میان کشورهاست اما در برخی موارد وابستگی و نیاز کشورها تعیین کننده این موفقیت خواهد بود، به عنوان مثال ارتباطات اقتصادی و سیاسی ایران و روسیه است به این ترتیب که  اگرچه روابط سیاسی قوی میان دو کشور حاکم است، اما به دلیل شباهت‌های زیاد اقتصادی هرگز مبادلات تجاری دو کشور بیشتر از ۲ تا ۳ میلیارد نبوده و می‌بینیم ارتباط تجاری گسترده‌ای ایجاد نمی‌شود.

وی همچنین معتقد است توجه به تراز تجاری میان دو کشور ایران و چین خود بیانگر این واقعیت است که جنگ تجاری این کشور با آمریکا اثرگذاری بسیار کمی در روابط چین با ایران دارد به این دلیل که تراز تجاری آمریکا با چین به نفع سرزمین اژدها همواره مثبت بوده اما درباره ایران دقیقا برعکس و هرگز به نفع چین نبوده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در ادامه تصریح کرد: در جمع‌بندی نهایی اینکه جنگ تجاری آمریکا با چین تقریبا در مبادلات تجاری ایران با چین اثرگذاری نداشته و در واقع صفر است و روابط تجاری ایران و چین تغییری از این بابت نخواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =