• ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
  • کد خبر: 35843
  • readingTime: ۲ دقیقه
پروژه انرژی ترکیه

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه میدان گازی ساکاریا در سواحل دریای سیاه را بزرگترین پروژه انرژی این کشور ارزیابی کرد و افزود که ذخایر آن توسط شرکت بوتاش تا دو هفته آینده وارد مدار مصرف می شود.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان ترک،حجم ذخایر میدان گازی کشف شده این کشور در دریای سیاه را ۷۱۰ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت که این میزان ذخیره گازی، تامین کننده ۳۵ سال نیاز ترکیه است.

وی با اشاره به تامین همه نیاز نفت و گاز ترکیه از خارج اضافه کرد: ترکیه در سال گذشته میلادی برای واردات نفت خام و گاز ۹۵ میلیارد دلار هزینه کرده و واردات انرژی ۳۰ درصد مجموع واردات ترکیه را تشکیل می دهد.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه با اشاره به ورود این کشور به صنعت رقابتی انرژی نفت و گاز اظهار کرد: ترکیه برای تامین نیاز خود و حضور در بازار انرژی، علاوه بر بسترسازی برای انتقال از طریق خط لوله، ناوگان حمل و نقل خود را تقویت کرده و و شرکت های ترکیه ای در میان پنج شرکت برتر دنیا در زمینه انتقال انرژی قرار گرفته اند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مهرماه سال گذشته اعلام کرد که این کشور ۵۸ میلیارد متر مکعب گاز در دریای سیاه کشف کرده است.

وی در سخنانی گفته بود که کشتی حفاری فاتح ترکیه، در حفاری چای‌جوما-۱، ذخایر گاز طبیعی با حجم ۵۸ میلیارد متر مکعب را در عمق ۳ هزار و ۲۳ متری دریا کشف کرد.

رییس جمهوری ترکیه با اشاره به این ذخایر گاز طبیعی در دریای سیاه افزود: اکتشاف جدید ما دریچه‌ای را برای اکتشاف‌های مشابه در دیگر میدان‌های گازی مجاور منطقه باز خواهد کرد. حفاری‌های جدید را فورا آغاز خواهیم کرد.

وی ارزش گاز طبیعی که در دریای سیاه کشف شده را با بهای آن زمان در بازارهای بین‌المللی، بالغ بر یک تریلیون دلار اعلام کرده بود.

ترکیه برای تامین گاز مورد نیاز خود به ایران، آذربایجان و روسیه وابسته است، این در حالی است که افزایش قیمت حامل‌های انرژی در جهان از جمله نفت و گاز بر قیمت سوخت در ترکیه اثرگذار بوده است.

دولت ترکیه سالانه بیش از ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز مصرف می کند و امیدوار است که در کنار واردات از شرکای انرژی خود از جمله روسیه، آذربایجان و ایران، ۲۵ تا ۳۰ درصد از نیاز انرژی روز افزون خود را تا سال ۲۰۲۶ از ذخایر گازی کشف شده در دریای سیاه تامین کند.

برآوردهای رسمی نشان می دهد که میزان افزایش سالانه انرژی در ترکیه در حدود چهار تا پنج درصد است و گاز به عنوان یکی از محصولات انرژی مهم، نقش تعیین کننده ای در توسعه این کشور دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =