• ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
  • کد خبر: 35833
  • readingTime: ۱ دقیقه
وضعیت سد زاینده رود پس از بارش های اخیر

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود و کوهرنگ گفت: ذخیره فعلی سد زاینده رود حدود ۴۲۷.۵ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با سال قبل ۳۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، سید مجتبی موسوی نایینی امروز اظهار داشت: ذخیره سد زاینده رود در میانگین ۱۰ سال گذشته و میانگین بلند مدت (دوره ۵۲ ساله) به ترتیب ۳۱۹.۴ و ۷۶۹.۷ میلیون متر مکعب بوده است.

وی با بیان اینکه مقدار ذخیره کنونی نسبت به بلند مدت ۴۶ درصد کاهش دارد، ادامه داد: اکنون پرشدگی این سد ۳۴ درصد ، ورودی آن ۸۱.۳ و خروجی ۱۹.۷۵ متر مکعب بر ثانیه برآورد می‌شود.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده‌رود خاطرنشان کرد: بارش امسال از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۱) تا به امروز در ایستگاه اندازه گیری بارش کوهرنگ از سرشاخه‌های رودخانه زاینده‌رود، حدود یک هزار و ۳۹۰، سال قبل یک هزار و ۱۵۴ و بلند مدت یک هزار و ۱۷۵ میلی متر بوده، بر همین اساس بارش های سالجاری در مقایسه با پارسال ۲۰ و در مقایسه با بلند مدت ۱۸ درصد بیشتر است.

موسوی تصریح کرد: ورودی به سد از آغاز سال آبی جاری نسبت به سال گذشته ۲۷، دوره ۱۰ ساله ۲۷ و بلند مدت ۲ درصد بیشتر بوده است.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران با ظرفیت افزون بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۴۹ بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =