سیمان

عضو هیات مدیره سیمان آبیک با اشاره به اهمیت بازارهای صادراتی اعلام کرد: صادرات مازاد تولید در صنعت سیمان راهکاری اقتصادی برای حفظ تولید و اشتغال است اما ارزان فروشی در این بازارها هنر نیست.

به گزارش ایراسین، محمود موذن‌چی، در این زمینه گفت: سرمایه‌گذاری‌های گسترده در صنعت سیمان و ایجاد واحدهای تولیدی طی یک دهه گذشته عاملی بوده که امروز بیش از پیش شاهد مازاد تولید در بازار داخلی باشیم که تنها راهکار مدیریت شرایط صادرات مازاد تولید به بازارهای صادراتی است.

موذن‌چی در ادامه افزود: سیاست صادراتی درباره مازاد تولید اگرچه یکی از مهمترین و اصولی‌ترین راهکارهای مدیریت است، اما مدتی است این موضوع در صنعت سیمان معضلی نگران کننده به نام رقابت منفی در بازارهای صادراتی ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: مشکلات اقتصادی و همچنین نوسان‌های ارزی در بازار داخلی ایران عاملی است برای ایجاد رقابت منفی در بازارهای صادراتی سیمان که درصورت عدم مدیریت آن باعث مشکلات بیشتر و همچنین خروج ارز از کشور می‌شود.

عضو هیات مدیره سیمان آبیک به خبرنگار ما گفت: واحدهای تولیدی برای اینکه بتوانند هزینه‌های خود را تامین و مازاد تولیدات خود را در بازارهای هدف بفروش برسانند بجای اینکه رقبای خارجی خود را از بازار کناربگذارند با کارخانه‌های ایرانی رقابت می‌کنند.

به گفته موذن‌چی رقابت در تجارت امری طبیعی است اما اینکه امروز این رقابت میان تولیدکنندگان ایرانی شکل گرفته که دستاوردی برای اقتصاد کشور ندارد و بهتر است نهادهای مربوطه نظارت بیشتری در این بخش داشته باشند.

وی ضمن ابراز نگرانی در این زمینه تصریح کرد: ادامه چنین شرایطی ممکن است حتی به بحث دامپینگ و صدور احکامی علیه سیمان صادراتی ایران منجر شود، از این رو بجای اینکه در بازارهای خارجی با قیمت‌شکنی رقابت کنیم بد نیست درقالب یک کنسرسیوم یا هلدینگ وارد بازارهای صادراتی بشویم.

این فعال صنعت سیمان معتقد است، بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای ورود به بازارهای هدفشان در محصولات مشترکی که پتانسیل رقابتی بالایی دارند هلدینگ‌ها و کنسرسیوم‌های مشترکی تشکیل می‌دهند که در قالب یک مجموعه با قدرت بیشتری وارد می‌شوند درحالی که امروز تولیدکنندگان ایران علیه یکدیگر در بازارهای صادراتی رقابت می‌کنند.

وی ضمن تاکید بر اثرات منفی ارزان فروشی سیمان در بازارهای خارجی تصریح کرد: امروز سیمان ایران در محدوده قیمتی ۱۵ تا ۲۰ دلار فروخته می‌شود که نزدیک به ۱۵ دلار ارزان‌تر قیمت واقعی آن در سطح بین المللی است و این نکته نه تنها امتیاز نیست بلکه می‌تواند عاملی برای نگرانی هم باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =