سیزده به در

سیزده بدر یا روز طبیعت یکی از جشن‌های نوروز در فرهنگ ایرانیان است که با طبیعت‌گردی رقم می‌خورد. این طبیعت‌گردی به وسایلی نیاز دارد و براساس مشاهدات میدانی امکان خرید تمامی این وسایل با حداقل بودجه یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان وجود دارد.

به گزارش ایراسین، یکی از آداب پرطرفدار در روزهای آخر عید نوروز طبیعت گردی یا به اصطلاح سیزده‌ بدر است و برگزاری این گردش به بهترین شکل به وسایل مناسب طبیعت‌گردی نیاز دارد. چادر مسافرتی، زیرانداز، سبد پیک‌نیک، گاز یا منقل مسافرتی و چراغ سفری از ضروری‌ترین وسایل به شمار می‌رود که طبق مشاهدات میدانی امکان خرید آن‌ها با بودجه کم نیز وجود دارد.

چادر مسافرتی

چادر مسافرتی یکی از ضروری‌ترین اقلام طبیعت‌گردی به شمار می‌رود و این وسیله پرکاربرد می‌تواند شما را از تغییرات احتمالی آب وهوا و بارش‌های بهاری یا حتی آفتاب سوزان ظهر در امان نگه دارد. درحال حاضر چادر مسافرتی‌های موجود در بازار در انواع مختلفی طراحی می‌شوند که می‌توان با بودجه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی یک چادر چهار تا هشت نفره با کیفیت مناسب و ضدآب تهیه کرد؛ برای نمونه چادر مسافرتی هشت نفره مدل پارچه‌ای ۵۱۰ هزار تومان، مدل شمعی چهار نفره ۸۰۰ هزار تومان و مدل کامپیوتری هشت نفره ۹۸۰ هزار تومان قیمت دارد.

زیرانداز

زیرانداز مهم‌ترین وسیله برای طبیعیت‌گردی محسوب می‌شود و مدل‌های مختلف آن باتوجه به جنس و اندازه در بازار به فروش می‌رسد. زیراندازهای چهار تا ده نفره رایج‌ترین نوع هستند که با بودجه ۷۰ تا ۵۰۰هزار تومان امکان خرید یک زیرانداز باکیفیت معمولی وجود دارد؛ ازجمله آن‌ها باید به زیرانداز سفری چهار نفره اسپان باند با قیمت ۷۰ هزار تومان، مدل دیاکو شش نفره با بهای ۱۲۵ هزار تومان، مدل جاجیم هشت نفره با نرخ ۲۵۰ هزار تومان و مدل حصیری ده نفره با قیمت ۵۰۰هزار تومان اشاره کرد.

سبد پیک‌نیک

یک سبد پیک‌نیک حاوی تمام وسایل ضروری برای طبیعت‌گردی ازجمله لیوان، قاشق و چنگال، ادویه‌ جات، سفره و... است که به سادگی به وسایل شما نظم می‌بخشد و فضای زیادی در وسیله‌ نقلیه اشغال نمی‌کند. سبدهای پیک‌نیک باتوجه به تعداد ظروف و برند با قیمت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند که بیشتر آن‌ها برای یک خانواده چهار یا شش نفره طراحی‌شده‌اند مانند سبد پیک نیک ۴۸ پارچه با قیمت ۳۰۰هزار تومان و یا مدل ۵۵ پارچه با بهای ۳۶۰ هزار تومان. سبدهای پیک‌نیک با تعداد پارچه بیشتر شامل وسایلی مانند فلاسک چای، درب بطری بازکن و... هستند و با قیمت بالاتر از ۹۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند؛ مثل سبد پیک نیک ۷۰ پارچه پونا پلاست با نرخ یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان و مدل ۸۰ پارچه لیمون با قیمت ۹۸۰هزار تومان.

گاز و منقل مسافرتی

پخت‌وپز در فضای آزاد و خوردن چای گرم یکی از پرطرفدارترین تفریحات ایرانیان در دامان طبیعت است. اگر هنگام سفر یا در دل طبیعت قصد درست کردن غذای گرم را دارید، تهیه گاز مسافرتی و ست منقل ضروریست تا به سادگی آن‌ها را حمل و مورد استفاده قرار دهید. قیمت اجاق‌گارهای سفری ساده از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود ولی اگر قصد تهیه یک اجاق گاز دو شعله با قدرت بیشتر را دارید باید بیش از یک میلیون تومان هزینه کنید. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد منقل‌های تاشو گزینه اقتصادی‌تری برای طبیعت‌گردی هستند که با پرداخت ۱۰۰ یا ۳۰۰هزار تومان می توان یک منقل تاشو سفری با ابعاد ۹ × ۲۶ × ۴۱ سانتی‌متر تهیه کرد. منقل‌های تاشو بدنه‌ای از جنس فلز داشته و در وزن پایینی یعنی کم‌تر از یک کیلوگرم طراحی شده‌اند.

چراغ سفری

چراغ‌های سفری به دو دسته چراه قوه و دفع حشرات تقسیم می‌شوند که برای تامین نور مورد نیاز کمپینگ و دفع حشرات موذی کاربرد دارند. چراغ ارزان‌ترین وسیله طبیعت‌گردی محسوب می‌شود و قیمت مدل‌های باطری‌خور بین ۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. چراغ‌های سفری شارژی و خورشیدی نیز قیمت بالاتر از ۲۰۰هزار تومان دارد. همچنین حداقل قیمت بهای چراغ‌های دفع حشرات سفری ۶۰۰هزار تومان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =