سهل آبادی

ادامه روند نزولی نرخ ارز طی سه ماه گذشته عاملی است، برای ایجاد انتظار کاهشی قیمت‌ها در سطح بازار، انتظاری که اگرچه به حق و قابل قبول است؛ اما دربرخی موارد محل ظهور نشانه‌های کوتاه مدتش به اشتباه در بخش تولید در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایراسین، در این زمینه بد نیست، قبل از ایجاد هرگونه انتظار کاهش قیمت از این بخش، درنظر داشته باشیم که اصولا تولیدکنندگان در دو بخش تامین مواد اولیه و همچنین وصول فاکتورهای فروش خود درکوتاه مدت مبادلاتی ندارند تا بخواهیم اثرکاهش نرخ ارز را در آنها تجربه کنیم.

به این دلیل که اصولا برای تامین مواد اولیه که وابسته نرخ ارز هستند در تعامل با بخش بازرگانی بوده و دوره‌ای ۴ ماهه در این میان وجود دارد و در بخش  وصول مطالبات هم نزدیک به همین مدت در واقعیت بازار زمان صرف می‌شود تا محصولی که از سوی تولیدکننده فروخته شده دوباره تبدیل به نقدینگی شود.

از این رو کاهش نرخ ارز برای رسیدن به محاسبات قیمت تمام شده محصولات تولیدی از سوی واحدهای تولیدکننده حداقل به ۵ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد که بتوانیم فرمول تعیین قیمت تمام شده را براساس نرخ جدید ارز به شرط ثابت بودن آن محاسبه کنیم.

اما به راستی امروز که نرخ ارز سیر نزولی به خود گرفته از کدام بخش باید انتظار اثرگذاری کوتاه مدت در کاهش قیمت‌ها داشته باشیم و برای آنها مطالبه‌گری کنیم؟ پاسخ این سئوال در اقتصاد ایران کاملا واضح است و باید برای تجربه زودهنگام اثرات نزولی شدن نرخ ارز در بخش بازرگانی باشیم چون نه تنها مواد اولیه بلکه بسیاری از اقلام مصرفی از این طریق به بازار ایران وارد می‌شوند.

در این بخش اصولا خریدها کوتاه مدت و قیمت‌تمام شده‌ها اثرپذیری بالایی از نرخ ارز دارند، به همین دلیل است که اگر واقعا برای تجربه کاهش نرخ ارز در قیمت‌ها آدرسی به افکار عمومی می‌دهیم، باید این آدرس منتهی به بخش بازرگانی باشد نه اینکه تولیدکننده را متخلف انگاریم که چرا حالا که نرخ ارز طی دوماه گذشته کاهش یافته قیمت کالای تولید شده شما تغییری نکرده است؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =