پارسا

معاون فروش فولاد خراسان با اشاره به افزایش صادرات فولاد از این واحد تولیدی گفت: صادرات برای واحدهای فولادسازی یک امر واجب و غیرقابل انکار است بنابراین واحدها در تلاش هستند با استفاده از پتانسیل‌های موجود سهم بالایی در این بخش برای خود ایجاد کنند که خوشبختانه فولاد خراسان نیز دستاورد قابل توجهی داشته است.

به گزارش ایراسین، محمد حسن پارسا در این زمینه به ایراسین گفت: سال گذشته به دلیل برخی نوسان‌های اقتصادی و مشکلات ارزی این واحد تولیدی 45 میلیون دلار صادرات درکارنامه خود ثبت کرد اما با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده تنها در 5 ماه اول سال جاری توانستیم 50 میلیون دلار انواع محصول را به خریداران خارجی تحویل دهیم.

پارسا در ادامه افزود: این اتفاق عاملی است در ثبت رکورد رشد 120 درصدی صادرات فولاد خراسان که حاصل مدیریت دقیق و برنامه‌ریزی اصولی برای شرایط اقتصادی حال حاضر با توجه به کارشکنی‌های آمریکا علیه صنعت فولاد ایران است.

وی درباره مشکل نقل و انتقال پول برای مبادلات اقتصادی فولاد خراسان تاکید کرد: البته شاید شیوه‌های مرسوم و بانکی کمی با چالش روبرو شده باشند اما به هرحال بخش خصوصی با استفاده از پتانسیل‌هایی که در اختیار دارد مثل فولاد خراسان توانسته با استفاده از سیستم حواله‌ای صرافی‌ها و دیگر راه‌کارها مبادلات اقتصادی خود را مدیریت کند.

به گفته این مقام مسئول در مجتمع فولاد خراسان البته دربرخی موارد که احتمال به تله افتادن مبالغ وجود دارد استفاده از سیستم خریدهای تهاتری  گزینه‌ای مناسب برای کارخانه بوده که امتیازی شد در راستای تحقق توسعه صادرات به بازارهای هدف در شرایطی که آمریکا بیشترین تلاش را انجام داده که صادرات فولاد و صنایع فولادی را با چالش روبرو کند.

معاون فروش فولاد خراسان به خبرنگار ما گفت درباره مقاصد صادراتی محصولات این واحد گفت: اگرچه اصلی‌ترین مقاصد صادراتی فولاد کارخانه فولاد خراسان کشورهای همسایه جنوب خلیج فارس بوده و آفریقا هم دیگر بازار هدف بوده اما همانطور که قبلا اشاره شد در شرایط فعلی که بعضا فروشها تهاتری صورت گرفته در مقاصد دیگری هم کالا ارسال کرده‌ایم.

پارسا اهداف تعیین شده صادراتی این واحد فولادسازی را برای سال جاری 300 هزار تن شمش و 100 هزار تن میلگرد اعلام کرد و گفت: اولویت فولاد خراسان تامین نیازهای داخلی است و اصولا مازاد نیاز بازار را برای صادرات درنظر داریم و برهمین اساس نزدیک به 400 هزار تن محصولات صادراتی در سال 98 خواهیم داشت.

وی درباره شرایط اقتصادی این واحد فولادسازی نیز تاکید کرد: این شرکت اکنون هیچ گونه بدهی معوقه بانکی، مالیاتی و کارگری ندارد و به رغم تحریم سال‌های اخیر، فولاد خراسان حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان پروژه به ثمر رساند که با احتساب سرمایه گذاری در سنگان این رقم به ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

معاون فروش فولاد خراسان با اشاره به سیاست‌های صادرات و تصمیم‌گیری‌های دولت در صنعت فولاد به خبرنگار ما گفت: اصولا هرگونه دخالت دستوری در صنایع دستاورد مناسبی برای اقتصاد نخواهد داشت به این دلیل که قیمت‌ها باید براساس رقابت‌های شفاف بازار کشف و تعیین شوند. به عنوان مثال اکنون قیمت فولاد در بازار بین المللی در حدود 380 دلار است درحالی که همین فولاد در بازار داخلی به قیمت نزدیک به 4 هزار تومان فروخته می‌شود که منطقی نیست.

وی تاکید کرد: استفاده از شفافیت بورس کالا برای کشف قیمتی اگرچه امتیازی مناسب است اما در شرایطی که بخواهیم بازار را کنترل کنیم نه درشرایطی که مازاد تولید داریم و تمامی واحدهای فولاد به دنبال راهی برای تامین هزینه‌های خود هستند و تنها راه صادرات فولاد تولید شده است نه اینکه بخواهیم با قوانین دست و پا گیر برای صادرات موانعی ایجاد کنیم.

پارسا همچنین درباره موضوع خام فروشی و کمبود برخی مواد اولیه از جمله سنگ آهن نیز اظهار کرد: این اتفاق در شرایط روی می‌دهد یا شدت می‌گیرد که سیستم بازار آزاد نداشته باشیم و عرضه و تقاضا تعیین نکننده نباشد. امروز دربازار ایران مسئولان وزاتخانه در تلاش هستند برای مدیریت بازار داخلی قوانینی را بکارگیرند که بعضا مانع از تولید است.

این مقام مسئول در فولاد خراسان معتقد است اگر شرایط صادراتی تسهیل شود و فولادسازی ها بتوانند برای بازارهای صادراتی خود برنامه‌ریزی کنند بجای اینکه ایران انرژی و مواد اولیه معدنی خام صادرکند واحدهای فولادسازی می‌توانند محصولات متعددی با ارزش افزوده بالا را روانه بازارهای خارجی کنند که امتیاز بالایی برای اقتصاد کشور در شرایط فعلی است.

به گفته پارسا با درنظر گرفتن کارشکنی‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران خریداران فولاد ایران خارج از مرزها همواره چانه‌زنی‌هایی برای کاهش قیمت‌های خرید دارند به عنوان مثال اگر قیمت بازار بین المللی 380 دلار به ازای هر تن فولاد باشد بعضا تا 350 دلار مجبور به ارایه تخفیف هستیم بنابراین با این شرایط منطقی نیست مسئولان موانعی برای صادرکنندگان ایجاد کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =