• ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
  • کد خبر: 3361
  • readingTime: ۲ دقیقه
گرانی کاغذ

عضو کارگروه کاغذ با انتقاد از عملکرد کارگروه کاغذ که در وزارت ارشاد شکل گرفت، گفت: دولت وظیفه تنظیم بازار کاغذ را به وزارت ارشاد سپرد. وظیفه این کارگروه تنظیم بازار کاغذ بود ولی در واقعیت این وظیفه را انجام نداد.

علیرضا بختیاری عضو کارگروه کاغذ و مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد در گفتگو با ایراسین، در پاسخ به این سوال که چه مقدار از فروش روزنامه ها در کشور در سال های اخیر ریزش کرده است،  گفت: ریزش تیراژ روزنامه ها در کشورهای اروپایی، امریکایی و حتی آسیا دیده می شود. در زمان اوج، بیش از سه میلیون نسخه مجموع کل روزنامه های کشور بود ولی هم اینک این عدد، زیر ۴۰۰ هزار نسخه است. فروش روزنامه ها بسیار پایین تر از این اعداد و ارقام تخمین زده می شود. علی رغم گسترش فضای مجازی و اینترنت در دنیا، رسانه های مکتوب در کشورها جایگاه خود را از دست نداده اند؛ هرچند شکل رسانه ها از بین رفته ولی رسانه های مجازی جای روزنامه را نگرفته است.
بختیاری در عین حال از دست رفتن تیراژ روزنامه های کشور را فاجعه بار توصیف کرد و گفت: اوضاع اقتصادی و اجتماعی و مهم تر از همه، فرهنگ مطالعه از دلایل این مسئله است؛ ولی بحران کاغذ یکی از عامل اثر گذار بر فرهنگ مطالعه است.
وی در ادامه افزود: وضعیت فعلی مطبوعات چاپی معلول علل بزرگی است و تا زمانی که اصلاح نشود، امکان اصلاح وضعیت مطبوعات نیز وجود ندارد.
بختیاری به این سوال که چرا در عمل به نظر می رسد دولت رسانه را قبول ندارد، اینگونه پاسخ داد: مطبوعات یک صنعت است و الزاماتی دارد که اگر این الزامات رعایت نشود، صنعت نیز شکل نمی گیرد.  در این میان وقتی توقیف مطبوعات وجود دارد، هیچ سرمایه گذاری در دراز مدت به این حوزه با چشم صنعت نمی نگرد!
عضو کارگروه کاغذ افزود: بیش از ۱۰هزار نشریه در کشور مجوز دارند و بیش از ۳۰۰ عنوان روزنامه در کشور با ادعای چاپ شدن، مجوز دریافت کرده اند در حالیکه می دانیم این ۳۰۰ عنوان به واقع چاپ نشده و حتی وجود خارجی ندارد.
بختیاری مسئله بعدی را ناظر بر یارانه مطبوعات دانست و گفت: قیمت کاغذ باطله به ۱۱هزار تومان در هر کیلو رسیده است.  در حالیکه اگر با ارز ۴۲۰۰ تومان کاغذ وارد کنیم، قیمتی که بدست مشتری می رسد، ۴۵۰۰ تومان خواهد بود. وقتی چنین رانتی ایجاد شود، هر کس دنبال دریافت مجوز مطبوعات است تا کاغذ را در بازار آزاد بفروشد و حتی پس از دریافت مابه تفاوت قیمت، روزنامه ای منتشر نمی کند.
وی در ادامه گفت: نگاه دولت، مطبوعات مکتوب را به جایی رسانده که با چشم صنعت به مطبوعات نمی نگرد.  عدم تربیت خبرنگاران حرفه ای و نبود بسته ای برای تامین نیاز مخاطب از دیگر مشکلات است.  از طرفی وجود رانت و یارانه نامناسب مطبوعات، خود عامل سو استفاده ای است تا این پول در مسیر درست قرار نگیرد.
بختیاری در پاسخ به این سوال که کارگروه کاغذ چگونه شکل گرفت و چه برنامه ی کاری دارد، گفت: اردیبهشت سال گذشته با اعلام نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان، دولت اعلام کرد یک نوع ارز بیشتر نداریم که با قیمت ۴۲۰۰ تومان دریافت می شود؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی، امکان تامین ارز برای همه کالاهای اساسی وجود نداشت و لذا کاغذ ۳۵۰۰ تومان در هر کیلو، به قیمت ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان رسید.
وی در پایان گفتگو گفت: بعد از این آشفتگی کارگروه کاغذ شکل گرفت.  در حقیقت دولت وظیفه تنظیم بازار کاغذ را به وزارت ارشاد سپرد و کارگروه کاغذ در ابتدا با نظارت مستقیم وزیر از دستگاه های مختلف وزارت ارشاد عضو گرفت. وظیفه این کارگروه تنظیم بازار کاغذ بود ولی این کارگروه در واقعیت این وظیفه اصلی را انجام نداد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =