• ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
  • کد خبر: 3334
  • readingTime: ۲ دقیقه
بهرامن

رئیس خانه معدن ایران گفت: فرآیند فرآوری در بخش معدن باید به گونه‌ای عمل کند که امنیت زیست محیط انسانی با مشکل روبه‌رو نشود

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در گفتگو با ایراسین در پاسخ به این سوال که با ملغی شدن نظارت سازمان محیط زیست بر عملکرد معدن داران در این حوزه چگونه این خلا در صدور پروانه معدن رفع می شود، گفت: نظارت بر عملکرد معدنی‌ها یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید ما را در حمایت از محیط‌زیست یاری می‌کند در همین ارتباط با در بخش معدن دو نوع موضوع زیست محیطی را باید عینی ببینیم یکی زیست محیطی است که باید در شرایط و زمان‌ استخراج رعایت شود و دیگری موضوع زیست محیط انسانی است که باید در بخش معدن به خوبی دیده شود.

وی در ادامه افزود: فرآیند فرآوری در بخش معدن باید به گونه‌ای عمل کند که امنیت زیست محیط انسانی با مشکل روبه‌رو نشود. در حال‌ حاضر بخش بزرگی از صنایع معدنی ایران و فولادی باید به بخش امنیت محیط انسانی توجه کنند.

رئیس خانه معدن درباره نحوه استفاده از تجهیزات و فناوری پیشرفته اکتشافات معدنی پاسخ داد: ما از ثروت‌های معدنی این مرز و بوم استفاده می‌کنیم و باید از بهترین فناوری‌ها و تجهیزات برای اکتشاف و استخراج و بهره‌وری آنها بهره بگیریم چرا که این منابع معدنی تجدید پذیر نیستند و تنها فرصت استخراج آن را برای یک بار داریم.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه ثروت معدنی بسیار ارزشمند است و باید از آن و محیط اطراف معدن به درستی حفاظت کرد، گفت: بسیاری از کشورها همزمان با تلاش برای اکتشاف، برنامه‌های خود را تعریف‌ کرده‌اند. همزمان با استفاده از این ثروت منابع معدنی از فناوری‌های نو استفاده می‌کنند و تخریب‌های زیست‌محیطی را به صفر و یا حداقل ممکن رسانیده‌اند ما نیز در این مقوله در تلاش هستیم و باید به جایگاهی برسیم که حفاظت از محیط‌زیست با استفاده از بهره گیری از تجهیزات بهتر عملیاتی شود.

بهرامن در پاسخ به این پرسش که آیا خانه معدن برای تامین برق مورد نیاز صنایع معدنی از انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه‌ای دارد، گفت: در بخش فرآوری‌های معدنی به دلیل انرژی بر بودن آن تجدیدپذیرها چندان نمی‌توانند به عنوان خط تولید در کنار در تامین نیاز کارخانجات موفق عمل کنند.

وی با اشاره انرژی‌های مورد نیاز صنایع معدنی گفت: نخستین نیاز انرژی در بخش‌فرآوری معدنی، صنایع معدنی و به طور کل معدن برق و در مقام بعد گاز است. توجه به انرژی در فرآوری معدنی یک اصل است. به همین دلیل زمانی که سخن از توسعه یک بخش فرآوری معدنی است، به موضوع تامین انرژی به عنوان اولویت اول توجه می‌شود.

رئیس خانه معدن ایران در پایان تصریح کرد: در بخش اکتشاف صنعت معدن‌کاری نیاز چندانی به منابع انرژی وجود ندارد. در بخش استخراج نیاز به انرژی افزایش چشم‌گیری می‌یابد و انرژی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم آن در پیشرفت و ادامه فعالیت معدن و صنایع معدنی تعیین‌کننده است. در بخش فرآوری و ایجاد ارزش افزوده با به طور قطع یکی از با اهمیت‌ترین و نخستین زیرساخت‌ها نیاز به انرژی است ما بدون تامین این زیرساخت با طور حتم با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =