کاوه زرگران

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به روند تغییرات بازار ارز دولت مجبور به ایجاد ارز تک نرخی جدیدی شد چرا که می‌خواهد برای ثبات بخشیدن به بازار کالاهای اساسی از یک نرخ ارز استفاده کند؛ هرچند سیاست‌های دولت برای نرخ جدید ارز هنوز شفاف نیست و نباید در مورد آن قضاوت کرد.

به گزارش ایراسین، سامانه «ناخدا» برنامه جدید بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز است ولی چند هفته قبل از اعلام برنامه‌های رییس جدید بانک مرکزی، معاون رییس جمهور خبر از اختصاص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی به مدت ۲ سال داد. دولت‌مردان در دفاع از این طرح مدعی‌اند اختصاص این نوع ارز برای ثابت نگه‌داشتن نرخ اقلام اساسی ضروری است.

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در مورد دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به خبرنگار ایراسین گفت: در جلسات مشورتی به دولت توصیه کردیم تک نرخی بودن ارز یا ایجاد ارزی مانند ۴۲۰۰ تومانی کار درستی نیست و توصیه‌هایی برای ایجاد امنیت واردات دادیم ولی به دلیل تشنج ایجاد شده در بازار دولت مجبور به ایجاد ارز تک نرخی جدیدی شد تا یک نرخ به نرخ ارزهای کشور افزوده شود.

زرگران تاکید کرد سیاست‌های دولت برای نرخ جدید ارز هنوز شفاف نیست و نباید در مورد آن قضاوت کرد. این عضو اتاق بازرگانی گفت: ابتدا گفتند نرخ ثابت و بعد نرخ با میانگین ثابت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان مطرح شد، ما فقط می‌دانیم دولت می‌خواد برای ثبات بخشیدن به بازار کالاهای اساسی از یک نرخ ارز استفاده کند.

صحبت های فرزین در گفت‌وگو ویژه خبری نشان می‌داد سیاست‌های ارزی جدید تا کمتر از چند هفته آینده شفاف خواهد شد ولی اینکه مثلا بازار متشکل ارزی چه تفاوتی با سامانه ناخدا دارد یا دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی چگونه تخصیص می‌یابد هنوز مشخص نیست.

آیا تاکنون وارد کننده‌ای موفق به دریافت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی شده‌است؟ گفت‌وگو با بسیاری از وارد کنندگان نشان می‌دهد پاسخ این سوال مثبت نیست. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران به ایراسین گفت: افراد زیادی برای واردات فیش گذاشته‌اند، فیش آنها تایید نشده است و یا موفق به دریافت ارز نشده‌اند و به نظر می‌رسد این سیاست ارزی دولت هنوز کاملا مشخص نیست و انتظار می رود تا انتهای سال با راه اندازی سامانه‌های جدید بانک مرکزی زوایای پنهان دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز شفاف شود.

شایان ذکر است دولت سیزدهم با حذف دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان از آغاز یک جراحی اقتصادی خبر داد تا اینکه مسئله دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی سیاست‌های ارزی دولت پیش آمد و رییس جدید بانک مرکزی نیز در برنامه گفت‌وگو ویژه خبری از دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دفاع کرد و آن را برای کالاهای اساسی ضروری دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =