معدن

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان با اشاره به اهمیت نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات معادن تاکید کرد: ماشین‌آلات و تجهیزات مناسب یکی از نیازهای اصلی معادن بخصوص کوچک مقیاس‌ها است که درصورت صدور مجوز ورود ماشین‌آلات کارکرده جان تازه‌ای به این معادن دمیده می‌شود.

به گزارش ایراسین، بابک اسماعیلی در این زمینه گفت: مشکلات اقتصادی و تحریم‌های یکجانبه علیه اقتصاد ایران باعث شده تا بسیاری از معادن امکان تامین تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز خود را نداشته باشند و به همین دلیل فرسودگی ماشین‌آلات بهره‌وری آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

وی در ادامه افزود: براساس تحقیقات و پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده است مشخص شد عمر ماشین‌آلات صنعتی در معادن ایران بخصوص کوچک مقیاس‌ها چیزی بین 35 تا 40 سال است که این مهم با اهداف تعیین شده برای معادن کشور انطباق نداشته و نمی‌تواند تضمین کننده دستیابی به این اهداف باشد.

به گفته این مسئول کاهش بهره‌وری به این دلیل عاملی است در افزایش قیمت تمام شده محصولات و کاهش قدرت رقابت ایران در بازارهای بین المللی به همین دلیل باید درباره تامین تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز صنعت معدن ایران گام تازه‌ای برداشته شود.

وی ضمن اشاره به ممنوعیت واردات ماشین‌آلات کارکرده برای معادن اظهار کرد: قبلا ورود ماشین‌آلات کارکرده برای استفاده در معادن ایران امکان‌پذیر بود و منع قانونی برای اینکار نداشتیم که البته بیشتر برای معادن بزرگ این امتیاز ایجاد شده بود، درحالی که می‌دانیم سهم بالایی از معادن ایران کوچک مقیاس هستند و اغلب تجهیزات و ماشین‌آلات آنها نیز فرسوده است.

اسماعیلی معتقد است  در شرایط فعلی اگر اجازه ورود ماشین‌آلات معدنی با 15 سال ساخت و بدون قید حد توان برای ماشین‌آلات را صادر کنند، تحول بزرگی در معادن کوچک رخ می‌دهد که می‌تواند نشاط تازه‌ای نه تنها در اقتصاد معدن بلکه اشتغال پایدار کشور شناخته شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه نگاه اشتباهی که به ماشین‌آلات معدنی در میان برخی مسئولان شکل گرفته باعث شده تا این ماشین‌آلات در رده ماشین‌ها و خودروهای معمول قرار گیرند که این اشتباه باعث عقب‌افتادگی معنادار نوسازی ناوگان معادن ایران بوده به همین دلیل با درنظر گرفتن شرایط فعلی بهتر است مسئولان این نگاه اشتباه را برطرف کرده و اجازه دهند معادن با استفاده از ارتباطاتی که دارند اقدام به نوسازی ناوگان ماشین‌آلات خود کنند.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی کرمان در پایان افزود: البته برای اینکه بتوانیم موضوع واردات ماشین‌آلات کارکرده را مدیریت کنیم باید با استفاده از نقطه نظرات کارشناسان استانداردهایی برای این نوع ماشین‌آلات داشته باشیم که علاوه بر جلوگیری از هدر رفت ارز و منابع به بهبود شرایط و نوسازی ماشین‌آلات معادن نیز کمک کرده باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =