سرقینی

معاون وزیر صمت در امور معادن گفت: انتظار داریم بعد از برگزاری نمایشگاه ساخت داخل، با توجه به قرار دادهای منعقده هزینه تولید فولاد در هر تن را کاهش دهیم.

به گزارش ایراسین، در حاشیه چهارمین روز از نخستین نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید، نشست تخصصی چالش ها و راهکارهای ساخت داخل در بخش معدن و صنایع معدنی با حضور جعفر سرقینی معاون وزیر صمت در امور معادن و صنایع معدنی، داریوش اسماعیلی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی،  اردشیر سعد محمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران، عزیزالله سرچمی مشاور مدیر عامل و امور سرمایه گذاری خارج از کشور میدکو، سعید پیر مرادی مدیر صنایع معدنی ایمیدرو برگزار شد.

سرقینی معاون وزیر صمت در امور معادن و صنایع معدنی در این نشست با تشریح صادرات و هزینه های فولاد و صنایع معدنی گفت: سال گذشته در بخش معدن و صنایع معدنی ۹ میلیارد دلار صادرات داشته ایم که ۴.۵ میلیارد دلار آن برای بخش معدن و صنایع معدنی هزینه شده است و از این ۴.۵ میلیارد دلار نیز ۲.۵ میلیارد دلار نیز در بخش صنعت فولاد هزینه کرده ایم.

معاون وزیر صمت در ادامه افزود: انتظار داریم بعد از برگزاری نمایشگاه ساخت داخل، با توجه به قرار دادهای منعقده هزینه تولید فولاد در هر تن را کاهش دهیم.

سرقینی گفت: هدف ما این است که ۵۰ درصد هزینه برای بخش معدن و صنایع معدنی طبق یک برنامه ریزی ۴ ساله کاهش یابد.

در ادامه این نشست تخصصی داریوش اسماعیلی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت تولید داخل در قوانین مجلس شورای اسلامی، گفت: محور اصلی کارها در مجلس شورای اسلامی تولید داخل است و قوانین متعدد و مترقی در خصوص معدن نیز تصویب شد ه است.

اسماعیلی در ادامه گفت: از دیگر کارهای صورت گرفته در این کمیسیون را طراحی و ارائه نقشه راه معدن و صنایع معدنی و برنامه چهار ساله وزارت صمت با همکاری آن وزارتخانه عنوان نمود.

وی با تاکید بر نقش دانشگاه ها و مراکز علمی در گسترش رونق تولید گفت: خواستار پیگیری اجرای این نقشه راه از سوی بخش خصوصی هستیم و تولید داخل با همکاری صنایع معدنی و دانشگاهها امکانپذیر است.

در ادامه این پنل تخصصی اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با ارائه آماری از تولید مس کشور، تصریح کرد: شرکت مس امروز ظرفیت ۴۰۰ هزار تن ذوب دارد که ۲۰۰ هزار تن آن در مس سرچشمه صورت می گیرد.

سعد محمدی در ادامه گفت: سرمایه گذاری در بحث کنسانتره را در صنایع مس باید جدی بگیریم تا بتوانیم حجم عملیات معدنی را به دو برابر افزایش دهیم که این مهم ازطریق افزایش بهره برداری از معادن و به روز آوری دستگاهها امکان پذیر است.

وی با یادآوری افزایش تقاضای مس تا ۵ سال آینده در جهان گفت: امیدواریم بتوانیم سهم کشور را از این تقاضا برآورده سازیم که این امر نیازمند به توسعه و ایجاد زیر ساخت های مناسب است.

سعد محمدی گفت: ساخت قطعات مشترک بین صنایع مختلف معدنی به منظور کاهش هزینه های ارزبری جزو خواسته های ما می باشد.

در ادامه عزیزالله سرچمی مشاور مدیر عامل و امور سرمایه گذاری خارج از کشور شرکت میدکو،   گفت: راه کاهش هزینه های ارز بری همکاری همه جانبه سازندگان داخلی و تولید کنندگان است برای نمونه تولید تجهیزات در تمامی بخش های تولیدی در صنایع فولاد باید به سمت ساخت داخل حرکت کند.

سرچمی در ادامه افزود: با انجام تدابیری می توان میزان ارزبری فولاد را از ۸۰ دلار به ۵۰ تا ۶۰ دلار کاهش داد.

سعید پیر مرادی مدیر صنایع معدنی ایمیدرو  نیز در این نشست، برگزاری نمایشگاه ساخت داخل را فرصتی برای شرکت های معدنی دانست که از طریق همکاری با سازندگان متعدد از امکان ساخت داخل بهره مند شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =