سرقینی

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت: این وزارتخانه موافق خام‌فروشی نیست و در سال رونق تولید حتما باید مواد معدنی را در داخل کشور به ارزش افزوده تبدیل و سپس صادر کنیم. 

به گزارش ایراسین،  جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور در غرفه شرکت فولاد مبارکه، ضمن تقدیر از عملکرد مثبت این شرکت در افزایش تولید داخل و گسترش بازارهای صادراتی کشور، گفت: چنین نمایشگاه هایی باید در صنایع بزرگ کشور ادامه پیدا کند.  اگر عمل به ساخت داخل پیگیری شود، صنعت کشور بخصوص صنایع معدنی و فولادی، علاوه بر توسعه به ثبات هم خواهد رسید.

سرقینی با اشاره به افزایش خام فروشی در بخش معدن گفت: این وزارتخانه موافق خام‌فروشی نیست و در سال رونق تولید حتما باید مواد معدنی را در داخل کشور به ارزش افزوده تبدیل و سپس صادر کنیم.  در چند سال اخیر وزارت صمت اقداماتی را برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی انجام داده، که مهمترین آن ایجاد محدودیت قانونی برای صادرات مواد خام معدنی بود و به این منظور معافیت‌های مالیاتی صادرات مواد خام معدنی را برداشتیم و از طریق قانون و وضع عوارض حداقل ۵ درصدی بر صادرات مواد خام برای سال ۹۷ و ۸ درصد برای امسال و ۱۰ درصد برای سال آینده خام‌فروشی را کنترل کردیم.

وی با اعلام اینکه در بحث مواد اولیه در صنعت فولاد راهکارهای مناسبی را در پیش گرفتیم، گفت: برای تولید فولاد مورد نیاز حداقل ۱۴۰ میلیون تن سنگ آهن نیاز داریم و یکی از مشکلات اصلی ماست و برای اینکه بتوانیم این میزان را تامین کنیم یا باید ذخایر جدید کشف کنیم یا واردات انجام دهیم؛ به عبارت دیگر صادرات سنگ آهن الان به نفع کشور نیست.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در ادامه گفت: برای تولید هر تن فولاد در کشور ۱۰۰ دلار هزینه ارزی است که سال گذشته آن را به ۸۰ دلار رساندیم. افزایش نرخ الکترود گرافیتی و همچنین فروآلیاژها مواد ارزبر هستند، ۴ میلیارد دلار بعضا هزینه مواد اولیه است. ایکاش روزی شود که صادرات بالا و واردات کمی داشته باشیم؛ همچنان که آلمان ۱۲۰۰ میلیارد دلار صادرات و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =