بازار طلا

درحالی ظرفیتی همچون استقرار، ۵۰ درصد از کارگاه ‌های طلاسازی کشور در اصفهان به عنوان یکی از فرصت های سرمایه گذاری و توسعه صادرات طلا از مبدا اصفهان در این استان وجود دارد که به گفته فعالان صنعت طلاسازی، امکان صادرات روی کاغذ از وضعیت واقعی آسان تر است.

پایگاه خبری ایراسین: از آنجائی که بعد از صادرات طلا، صادرکننده باید ارز حاصل از صادرات را در کشور در سامانه نیما بفروشد، با توجه به نوسان قیمت ارز در بازار، فروش ارز در سامانه نیما صرفه اقتصادی ندارد زیرا صادرکننده باید با فروش ارز در سامانه نیما، طلا را با قیمت بازار آزاد خریداری کند و این کار اصلا برای صادرکنندگان توجیه اقتصادی ندارد. با این وضعیت رغبت فعالان به صادرات رو به افول گذاشته است و همکاری بین چندین نهاد از جمله بانک مرکزی، گمرک، وزارت صمت و اقتصاد و دارایی برای برون رفت از این وضعیت، ضرورت دارد.

طلا و جواهر ظرفیت جایگزینی نفت را دارد

در همین رابطه، سید حجت شفایی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایراسین اظهار کرد: صنعت طلا و جواهر و گوهرسنگ ها در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌تواند به عنوان جایگزین خوبی برای صنعت نفت و فرآورده‌های آن باشد و در حال حاضر ما جزء ۷ کشور تولید کننده هستیم.

وی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در این زمینه از جمله راهکارهای توسعه این صنعت در کشور محسوب می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اظهار کرد: ایران از نظر فناوری و شیوه‌های جدید صنعت با مشکلی روبرو نیست و تنها چالشی که در حال حاضر در مقابل این صنعت وجود دارد آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های دست و پاگیر در حوزه تولید، به خصوص صادرات است.

وی ادامه داد: کشورهای حوزه خلیج فارس، بازار خوبی برای مصرف مصنوعات طلای ایران است.

شفایی با اشاره به برخی از مشکلات طلا اظهار کرد: صادرکنندگان طلا و جواهر برای صادرات باید تعهد دهند که طلا، شمش یا ارز صادراتی را برمی‌گرداند، با توجه به اینکه از سوی آمریکا تحت تحریم طلا قرار داریم تقریبا صادرات طلا قفل شده است و در صورتی که صادرات طلا از مبدا ایران، طلای صادراتی ما در کشورهای دیگر توقیف می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر افزود: اما پیش از این نیز برخی قوانین دست و پاگیر در حوزه صادرات باعث بروز مشکلاتی می‌شد که بخشی از آن مربوط به استاندارد، گمرک، بانک مرکزی، صنعت و معدن است.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته صادرات طلا اصلا قابل توجه نبوده است، گفت: یک بخش از این موضوع به دلیل تحریم طلا و بخشی نیز به علت بازگشت ارز حاصل از صادرات و چالش‌های ناشی از آن است.

شفایی اظهار کرد: تا قبل از رفع تعهد ارزی و همچنین تحریم‌ها آمریکا عمده صادرات طلا و جواهر کشور به کشورهای ترکیه، امارات و عراق بود.

رفع موانع صادرات طلا ضروری است

حمد زادبوم، دبیر شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی هم رفع موانع صادرات کالاهای بورسی در قالب مکانیزم‌های بورس کالا و نیز صادرات طلا و جواهرآلات و رفع موانع و مشکلات این حوزه با توجه به ظرفیت‌های مناسب ارزی‌آوری این صنعت را ضروری دانست.

وی از آمادگی نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران در عراق و افغانستان در راستای کمک به تجار و بازرگانان به منظور افزایش ظرفیت‌های تجاری بین ایران و کشورهای هدف خبر داد.

با توجه به فرصت های تولیدی و صادراتی در اکوسیستم تجاری استان اصفهان، آمارهای صادرات مصنوعات طلا و جواهر از مبدا اصفهان به مقصد کشورهای صادراتی، مطلوب نیست و قابلیت عرضه در بین رقبا را ندارد حال آنکه نیمی از کارگاه های طلا با استقرار در اصفهان، صرفا به تامین کننده نیاز محدود داخلی، پرداخته اند.

قوانین صادرات طلا را با چالش مواجه کرده است

امیرحسین کمیلی، رئیس سازمان صمت استان اصفهان در این رابطه با بیان اینکه استان اصفهان در حوزه طلا با در اختیار داشتن ۵۰ درصد کارگاه‌های طلای کشور رتبه اول را دارد اما متأسفانه در حوزه صادرات مصنوعات طلا به دلیل برخی قوانین دچار مشکل بوده‌ایم، به ایراسین گفت: باید چشم‌انداز مناسبی از کشورهای هدف داشته باشیم تا بتوانیم محصولات مورد نیاز هر کشور را تولید کرد. از طرفی رفت و آمد هیئت‌های تجاری به استان اصفهان نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان دارد. رایزنان اقتصادی می‌توانند با اتخاذ تصمیمات درست، نقش پررنگی در توسعه تجارت ایفا کند.

وی افزود: تعیین یک کارشناس در هر استان برای ارتباط بین رایزنان بازرگانی با تجار هم بسیار کمک کننده است.

کمیلی تاکید کرد: اصفهان هم از نظر سخت‌افزاری و زیرساختی پتانسیل خوبی دارد و هم از نظر نرم افزاری. این استان صادرات خدمات فنی مهندسی خوبی می‌تواند داشته باشد که ارزش افزوده بسیاری بالایی برای استان خواهد داشت.

همچنین شفایی، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با بیان اینکه گردش مالی بسیار بالایی در حوزه صنعت طلا در کشور وجود دارد، بیان کرد: پتانسیل بسیار بالا و معادن بسیار خوبی در حوزه طلا داریم که اگر زیرساخت ها فراهم شود می‌تواند یکی از صنایع جایگزین نفت باشد.

طلا با اشتغال زایی بالا

وی گفت: صنعت طلا یک صنعت با اشتغالزایی بالا است اما ایجاد اشتغال در این حوزه ملزم به همکاری سازمان‌ها و دولتمردان و ورود تجهیزات به این صنعت است.

شفایی افزود: البته در سال‌های گذشته با مهندسی معکوس پیشرفت‌هایی خوبی در حوزه تولید ماشین آلات و تجهیزات صنعت طلا داشته‌ایم و حتی بخشی از تولیدات ما به کشورهای کاناد، استرالیا و هنگ‌کنگ صادر شده است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات ما در این صنعت تولید مواد اولیه است زیرا معادن طلای کشور در طول سال تقریبا ۵ تن طلا استخراج می‌کنند ولی امیدواریم براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ میزان تولید و صادرات ما در این بخش افزایش یابد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر از احتمال همکاری ایران و ارمنستان در حوزه تولید طلا خبر داد و گفت: ارمنستان به تولیدکنندگان ایرانی پیشنهاد داده در مناطق آزاد این کشور برای تولید طلا مشارکت کنند و ارمنستان هم در ایران کارخانه تراش الماس راه‌اندازی کند.

وی اظهار کرد: در قانون قبلی مالیات بر ارزش افزوده هزینه تولید طلا بالا و تولید شمش پایین بود که البته با تغییر قانون احتمال افزایش آن وجود دارد. برای بالا بردن کیفیت در تولید طلا شمش لازم است و یکی از دلایل کیفیت بالا نیز استفاده از شمش با آلیاژه‌ای رنگی است.

شفایی گفت: صنعت طلا و جواهر و گوهرسنگ ها در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌تواند به عنوان جایگزین خوبی برای صنعت نفت و فرآورده‌های آن باشد و در حال حاضر ما جزء ۷ کشور تولید کننده هستیم. کشورهای حوزه خلیج فارس، بازار خوبی برای مصرف مصنوعات طلای ایران است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =