معدن

حبیب الله ترشیزیان: اگر وزارت معادن و فلزات داشتیم مسائل مربوط به معدن به صورت راهبردی برنامه ریزی می شد اما ادغام آن با صنایع و بعد هم با تجارت آسیب های زیادی به بخش معدن وارد ساخت. ما ظرفیت های زیادی در بخش معادن داریم کمااینکه هم اکنون فلزات و صنایع فلزی در صدر بورس ما قرار گرفته است. 

حبیب الله ترشیزیان استاد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و رئیس نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی درباره ظرفیت های معدنی ایران گفت: کشور ایران جزو ۱۰ کشور معدنی دنیا محسوب می شود اما تا به الان موفق به استفاده از این پتانسیل نشده ایم. 
ترشیزیان در پاسخ به نقش وزارت صمت در توسعه و استفاده از ظرفیت های معادن کشور به ایراسین، گفت: اگر وزارت معادن و فلزات داشتیم مسائل مربوط به معدن به صورت راهبردی برنامه ریزی می شد اما ادغام آن با صنایع و بعد هم با تجارت آسیب های زیادی به بخش معدن وارد ساخت. ما ظرفیت های زیادی در بخش معادن داریم کمااینکه هم اکنون فلزات و صنایع فلزی در صدر بورس ما قرار گرفته است. 
وی با اشاره به دلایل عدم بهره برداری کامل از ظرفیت های معدنی ایران گفت: مهم ترین دلیل چشم داشتن به درآمدهای نفتی است در صورتیکه اگر درآمدهای سهل الوصول نفتی نبود توجه بیشتری به حوزه های درآمدزای دیگر می کردیم.
رئیس نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی، گفت: کم توجهی مسئولان و برنامه ریزان و عدم دقت کافی به بخش معدن، تکنولوژی ضعیف و سرمایه عوامل موثر در کاهش گسترش و تحول در صنایع معدنی و اکتشافات معدن می باشد.
وی در ادامه افزود: عمق متوسط اکتشافات معدنی کشورهای پیشرفته دنیا حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر است در حالیکه عمق اکتشافات در ایران به نیم متر می رسد و این نشانه عقب افتادگی کشور از نظر تکنولوژی در این عرصه است.
ترشیزیان در پایان گفتگو با ابراز امیدواری از آینده صنعت معدن و توسعه ظرفیت های معدنی در کشور، گفت: مشکلات مربوط به اکتشاف، برنامه ریزی و پیشرفت تکنولوژی با استفاده از نیروهای جوان و مستعد قابل حل است و فقط باید به جوانان اعتماد کرده و به آنها میدان دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =