اشتغال شغل کارگر

رئیس مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال کشور گفت: طرح پایش اشتغال در کشور راه‌اندازی شده است و سعی داریم در این سامانه به آمار واقعی اشتغال برسیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پژمان اکرامیان ظهر پنجشنبه در نشست خبری که در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان برگزار شد، با اشاره به راه‌اندازی طرح پایش اشتغال کشور در سال جاری، اظهار داشت: تعهد اشتغال دستگاه‌های اجرایی و حمایتی کشور در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۹۴۵ شغل است که تاکنون بیش از ۴۵۰ هزار کد ملی به عنوان شاغل در سامانه ملی رصد اشتغال کشور ثبت شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از این آمار در فرآیند صحت سنجی تایید شده است، افزود: مابقی نیز کدهای ملی بوده که در فرآیند صحت سنجی تلفنی به دلایلی مانند مغایرت اطلاعات در سامانه تایید نشده است.

رئیس مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال کشور با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱، بالغ بر ۱۰۲ همت (هزار میلیارد تومان) تسهیلات قرض الحسنه برای ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: از این اعتبار حدود ۱۰ همت برای طرح‌های اشتغال بهزیستی، ۲۵ همت کمیته امداد امام خمینی (ره) و بالغ بر ۶۲ همت در اختیار استانداران سراسر کشور است.

اکرامیان اضافه کرد: رقم این اعتبار در سامانه ملی رصد اشتغال و برنامه کل بودجه امسال پیش بینی شده است اما در پایان سال میزان تخصیص‌ها مشخص خواهد شد.

وی ابراز داشت: استانداران براساس آمار کنونی ثبت شده در سامانه ملی رصد می توانند در خصوص توزیع منابع در اختیار برای دستگاه‌ها بهتر تصمیم‌گیری کنند.

بومی‌سازی اشتغال در دستور کار است

رئیس مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال کشور با بیان اینکه شناسایی مزیت‌های هر منطقه به ارائه طرح‌ها و برنامه‌ریزی اشتغال استان‌ها کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر آمار و اطلاعاتی دقیق باشد مسئولان را در تصمیم گیری صحیح در برنامه‌ریزی‌ها یاری می‌کند و این مهم یکی از اهداف طراحی زیست بوم اشتغال کشور است.

اکرامیان افزود: برای مثال مزیت اصفهان گردشگری این استان است، از این رو بیشترین منابع برای اشتغال باید به گردشگری و صنایع های-تک (تکنولوژی برتر) اختصاص یابد.

وی در ادامه در توضیح طرح پایش اشتغال کشور، ابراز داشت: بی تردید برای سیاست‌گذاری در حوزه اشتغال نیاز به آمار واقعی داریم.

رئیس مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال کشور ادامه داد: در سالهای اخیر سامانه ملی رصد توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کشور استفاده می‌شد و دستگاه‌های اجرایی عملکرد خود را در این سامانه بارگذاری می کردند اما از ابتدای سال ۱۴۰۱ مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه های اشتغال کشور ذیل دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور اقدام به باز طراحی سامانه ملی رصد کرد.

اکرامیان افزود: از این رو ابتدا زیست بوم اشتغال کشور را طراحی کردیم که بر اساس آن اگر برای هر کد ملی اشتغال ایجاد شد باید پنج خدمت شامل مجوز، آموزش، تامین مالی، زیرساخت ساخت و بازاریابی اشتغال ارائه شود.

وی ادامه داد: زمانیکه اطلاعات یک کد ملی به عنوان شاغل در سامانه ملی رصد اشتغال کشور ثبت می شود دستگاه‌ اجرای و نهاد حمایتی تیک خدمت دریافت می‌کنند.

رئیس مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال کشور با اشاره به الزامات قانونی در طرح پایش اشتغال کشور برای دستگاه‌های اجرایی، گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۱ کشور آمده که دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حمایتی عملکرد خود را در حوزه اشتغال در سامانه ناظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کنند.

اکرامیان با بیان اینکه در طرح پایش اشتغال کشور نظارت در سه مرحله صحت سنجی براساس اطلاعات، نظارت پیامکی و تلفنی و پایش میدانی توسط بخش خصوصی و مراکز مشاوره انجام می‌شود، گفت: یکی از اهداف برنامه ریزی این فرآیند این است که مردم نظارت داشته باشند و به طور شفاف عملکرد دستگاه‌ها در حوزه اشتغال اعلام شود.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص تفاوت آمارهای مرکز ملی آمار از اشتغال در کشور اظهار داشت: تعریف مرکز ملی آمار از اشتغال متفاوت با تعریف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعریفی است زیرا براساس تعریف ما هر کد ملی که دارای بیمه تامین اجتماعی باشد شاغل رسمی است و اگر کسی هم که کد ملی وی در بیمه ثبت نشده باشد اما مشغول به کار باشد او را به عنوان شاغل غیر رسمی می شناسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =