• ۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
  • کد خبر: 2791
  • readingTime: ۳ دقیقه
قطعه سازان

معاون بهبود و توسعه هلدینگ رایزکو راهکار حل مشکلات صنعت خودرو و قطعه را تغییر ساختار مدیریت دانست و تصریح کرد: بخش خصوصی باید عهده دار مدیریت شود.

به گزارش ایراسین، نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه درباره رونق صنعت قطعه سازی با حضور آرمان موسوی مدیرعامل اورند پیشرو، علیرضا اصلانی معاون بهبود و توسعه هلدینگ رایزکو، پاکدامن مدیرعامل پارت پلاستیک خراسان، حسن وطنی مدیر فروش هلدینگ رایزکو و چند تن از مدیران و نمایندگان قطعه سازی کشور برگزار شد.

در این نشست علیرضا اصلانی معاون بهبود و توسعه هلدینگ رایزکو، با بیان اینکه بر اساس آمار 4 درصد تولید ناخالص مربوط به صنعت خودرو است که 20 درصد سهم بخش صنعت را به خود اختصاص داده است، گفت: 700 هزار نفر به طور مستقیم و یک میلیون و 200 هزار نفر به طور غیر مستقیم در صنعت خودرو مشغول به کار هستند.

وی در ادامه افزود: سهم بخش خودرو از اشتغال بخش صنعت 10 درصد است و تا سال 1400 به 12 درصد می رسد. از سال 1338 تا 1359 صنعت مونتاژ با سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت اروپایی ها و آمریکایی ها با هدف سودآوری راه اندازی شد، از سال 1359 به بعد صنعت خودرو دولتی شد که این دوران همزمان با جنگ تحمیلی و رکود شدید در صنعت خودرو بود که می توان آن را دوره دوم فعالیت صنعت خودرو دانست.

اصلانی با اشاره به اینکه سال های 1370 تا 1382 دوره سوم فعالیت صنعت خودرو سال های 1370 تا 1382 بود، افزود: همزمان با پایان جنگ تحمیلی، توسعه صنعت خودرو با رویکرد  مبتنی بر استفاده از توانمندی داخلی و کاهش سهم واردات آغاز شد و پس از تصویب سند چشم انداز 20 ساله روند رقابتی در صنعت خودرو با هدف ورود به بازارهای صادراتی و دستیابی به بازار خارج از ایران شکل گرفت.

وی با اشاره به آمار انجمن جهانی تولید کنندگن خودرو در سال 2018، اظهار کرد: در سال گذشته میلادی چین با تولید 28 میلیون خودرو در رتبه اول از نظر تولید خودرو را به خود اختصاص داد و پس از آن آمریکا با تولید 11 میلیون خودرو و ژاپن با تولید 10 میلیون خودرو رتبه های بعد را به خود اختصاص دادند، کره جنوبی نیز  با تولید 4 میلیون خودرو در رتبه هفتم و ترکیه نیز با تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو در رتبه پانزدهم قرار گرفتند، ایران نیز توانست رتبه هجدهم را ازآن خود کند و این در حالی است که در سال 2017 ایران رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده بود.  

اصلانی در ادامه گفت: تحریم های داخلی، نبود فضای لازم برای ورود بخش خصوصی به صنعت خودرو، عدم انجام سرمایه گذاری هدفمندانه با مزیت رقابتی، هزینه های بالای تامین مالی، تورم بالا و مشکل تامین مالی صنعت خودرو از موانعی است که تولید را با مشکل روبه رو کرده و علاوه بر این باید به کم توجهی به ارتقای فناوری و دانش روز و مزیت رقابتی برای صادرات به عنوان چالش های دیگر این بخش اشاره کرد.

وی گفت: بازار بالقوه و پتانسیل بالایی در صنعت خودرو وجود دارد اما با این حال به دلیل مشکلات موجود نتوانستیم نیاز داخلی را جواب بدهیم این در حالی است که در نهایت تحریم های ظالمانه و محدودیت های سیاسی و اقتصادی ناشی از آن به مشکلات این صنعت اضافه شد.

معاون بهبود و توسعه هلدینگ رایزکو راهکار حل این مشکلات را تغییر ساختار مدیریت دانست و تصریح کرد: بخش خصوصی باید عهده دار مدیریت شود.

در ادامه این نشست هم اندیشی آرمان موسوی مدیرعامل اورند پیشرو درباره مشارکت در داخلی سازی پژو 301 گفت: هم اکنون داخلی سازی قطعات این خودرو آغاز شده و از اورند پیشرو نیز برای همکاری دعوت به عمل آمده است اما باید بر سر نحوه همکاری باید با ایران خودرو به جمع بندی برسیم البته امکانات و زیرساخت های مورد نیاز را در پروژه 2008 ایجاد کردیم و آمادگی تولید را داریم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود این شرکت باعث ایجاد انحصار در تولید برخی قطعات شده است، گفت: اورند پیشرو از جمله شرکت های های تک است؛ سرمایه گذاری های صورت گرفته  توسط این شرکت بیش از هزار میلیارد تومان ارزش دارد این در حالی است که به صورت مستمر در دانش فنی سرمایه گذاری کردیم و از اولین  شرکت هایی بودیم که در زنجیره تامین پژو قرار گرفته و مجوز لازم را دریافت کردیم بنابراین اگر انحصار در تولید وجود دارد به دلیل نبود فناوری در سایر شرکت ها است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =